Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Den digitala verkstaden har öppnat slussarna

Vi har bara sett början av digitaliseringen.

Publicerad: 17 Maj 2017, 04:00


Få tekniker har lika omedelbart positiva effekter på industrins produktions- och affärsmodeller som det digitala, helt oblyga, intåget rakt in på scenen. Plötsligt står modellerna bara där i all sin glans och ropar euforiskt.  ”allt ljus på mej!”

Kanske bara elektricitetens införande som på sin tid överglänste och ersatte ångan ändå kan jämföras i betydelse. Men den kunde inte göra så värst mycket mer än att driva maskiner, löpande band och lysa upp rummen. Det räckte. Då.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Men skalan – eller skalbarheten - på den nyheten gick inte av för hackor! Det märktes när städer lyste upp liksom på städernas fabriker, där hjul och band drev maskiner och verktyg för tillverkning av stort och smått, säljbart och därför viktigt för upplysta affärer och varuhus.

Tänk er en kväll i juletid i det då av Kreuger & Toll nyligen uppförda NK på Hamngatan. Huset med sin julskyltning måste ha tett sig som ett lysande sagopalats i det i övrigt sotiga och kolsvärtade Stockholm där kanske två av tio fordon fortfarande var hästdragna.

Det kanske tycks märkligt att tänka på en julscen utspela sig när sommaren trots allt snart väntar runt hörnet 2017. Men det kommer sig av en DI-artikel, ”Digital råttjägare växer” jag läste i förra veckan.

Den handlade om det riskkapitalägda skadedjursbekämpande Anticimex som med digitala verktyg och ett nytt affärstänk växer globalt till miljardindustri. En perfekt beskrivning av digitalisering i praktiken.

Digitalisering - även för råttfångare

Så här går det till:

Råttfällor med sensorer och larm ställs ut. Man åker ut enbart när fällan gjort sitt jobb i stället för ständig avpatrullering med resultat för var tionde gång. Produktiviteten tiodubblad! Och kunden får snabb och tydlig information om situationen och kan göra vad som krävs på sin kant.

”Säg att du har en matbutik i ett shoppingcenter och det springer råttor där. Då vill du veta om det är din butik som är problemet eller någon restaurang som har problem med sophanteringen”, berättar artikeln.

För Anticimex har tekniken banat väg för en affär där man kan sälja servicepaket med digital skadedjursbekämpning. Runt ett centralt tekniskt innovationscenter finns det idag 128 decentraliserade enheter med eget resultatansvar. Sedan riskkapitalet förvärvade bolaget 2012 för två miljarder pekar prognosen mot en tiodubbling på helåret 2017 och man finns nu även i Asien, Stillahavsregionen och USA.

Det är lärorikt och imponerande i vilken bransch som helst.

Mycket mer komplicerat än så är verksamheten vid Slussen just nu. Och därför så mycket mer spännande. Där pågår byggsektorns digitala verkstad, ett tvåmiljardersprojekt, där Skanska med flera bygger enligt juridiskt bindande digitala 3D-modeller. Allmänheten kan på ett unikt sätt följa projektet med virtual reality, VR-masker. 20 000 pappersritningar sparas in och möjligheterna att bygga rätt direkt har ökat dramatiskt. Effektivt. Och detta är bara början.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.