Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Engman, Schyman och bristen på kvinnor

Hyresgästbasen Barbro Engman och talespersonen för Feministiskt initiativ, Gudrun Schyman ondgjorde sig i Expressen över att ”Sega gubbar ger oss högre hyror” (Expressens debattsida 1 november).

Publicerad: 10 november 2009, 15:56

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Att kvinnor saknas i dag i byggsektorn på ett sätt motsvarande deras andel i befolkningen är ett faktum. Att stora delar av byggsektorn inte är ett attraktivt område för många kvinnor att ägna sina krafter och sin kreativa förmåga är ett annat. Att byggsektorn som samlat begrepp har en lång bit kvar att gå i sin modernisering så att den blir attraktiv för deltagande av grupper av människor som i dag står i stort sett helt utanför sektorn, är ett tredje faktum.

Men i detta sammanhang är bristen på kvinnligt deltagande på bred front i byggsektorns olika delar mer ett symtom. På samma sätt som feber är ett symtom att det är något sjukt med människokroppen.

Dessbättre finns det numera en rad kunniga doktorer som ställer mer träffsäkra diagnoser på vad som fattas samhällsbyggarsektorn än tidigare. Vi har fått ett antal utredningar som i rapportform ger delar av recepten på boten.

Engman och Schyman nämner själva Skärpning gubbar från början av detta årtionde liksom uppföljaren från Statskontoret i somras, Sega gubbar?.
De citerar också förre koncernchefen för NCC, Alf Göransson, som hade kommit till NCC och branschen från en tidigare karriär inom verkstadsindustrin och därför kunde göra träffsäkra jämförelser mellan det som i så många år särpräglat bygg i förhållande till den mycket konkurrenskraftiga och exportinriktade svenska tillverkningsindustrin.

Det är någonstans där som Engman och Schyman går vilse i jakten på vad som felas byggsektorn.

Alf Göranssons stora insats för NCC – och för branschen – var att han började mäta sig mot industrin i övrigt när det gäller frågor som kvalitet och produktivitet. Och han var inte ensam om tankarna även om han var en av de tongivande.
I dag går processerna mot industrialiserat byggande, modern teknik som Bim, building information modelling, logistik och företagens satsningar på att bli attraktiva arbetsgivare som en löpeld genom byggsektorn. Detta kommer snabbare än vad många anar i dag att stöpa om formerna för sektorn på ett mycket välgörande sätt. Men det återstår många strider att utkämpa på vägen.
I dagsläget står slaget om begreppet partnering. Statskontorets utredare bakom Sega gubbar? avråder med motiveringen att en sektor som lider brist på effektiv konkurrens inte bör ägna sig åt samverkan mellan de olika aktörerna i byggprocessen.

Statskontorets resonemang bygger på en missuppfattning.

Partnering var ett av huvudförslagen när brittiske industrialisten sir John Egan gjorde sin utredning och rapport över den brittiska byggmarknaden. Sir John Egans bakgrund som vd för bland annat Jaguar, fick honom att söka inspiration från bilindustrin i sitt regeringsuppdrag att modernisera brittisk byggindustri och lyfta den från storskalig hantverksnivå till modern industri.

Modern bilindustri lider verkligen inte av svag konkurrens. Tvärtom är konkurrensen mellan de ledande tillverkarna mördande. För att hänga med i utvecklingen måste tillverkarna hålla takt med de bästa i världen och öka produktiviteten sex-sju procent om året. Och samtidigt höja kvaliteten och sänka priserna relativt sett.

Det receptet har gjort Toyota till världen största biltillverkare. Och samma recept har gjort svenska lastvagnsspecialisten Scania skapar starka till världsledare inom sitt segment.

För att lyckas med receptet har verkstadindustrin i allmänhet och fordonstillverkarna i synnerhet byggt sina tillverkningssystem tillsammans med ledande leverantörer av varor och tjänster just så som byggsektorn nu har börjat kalla partnering.

Modellen är i själva verket grunden för en effektiv konkurrens.

Om gårdagen stod för regleringar av bostads- och hyresmarknaden, av fackliga monopol och marknadsdelning mellan hemmamarknadsblinda gammaldags byggmästare – med resultatet att branschen blev extremt enkönad – står en fortsatt modernisering av samhällsbyggarsektorn för effektivitet, konkurrenskraft och deltagande av alla medborgare.

Staffan Åkerlund

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.