Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

"Ett välbehövt superbygge"

"Reflexmässiga reaktioner från oppositionen," skriver Staffan Åkerlund.

Publicerad: 6 Juli 2014, 14:35

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Reflexmässigt fick Alliansregeringen reaktioner från en del av oppositionens tongivande röster. Planerna på att bygga snabbjärnvägar och bostäder för 400 miljarder som presenterades i Almedalen är bara är en panikåtgärd i ett hårt trängt politiskt läge.

Det är dock inte speciellt svårt att motbevisa detta. Bevis nummer 1: Attefall. Bevis nummer 2: Den planerade utbyggnaden av tunnelbanan.

Först till Stefan Attefall:

På hans lott har det fallit att ta itu med problembeskrivningar på alla avgörande punkter i byggprocessens hinderbana, allt grus i byggmaskineriet som bidrar till att välbehövda byggprojekt försenas, fördyras och som hindrar att de bästa byggmetoderna kan tillämpas på ett likartat sätt i hela landet. Sammantaget har det blivit ett 70-tal utredningar.

För detta för en enskild minister svårslagna utredningsrekord har han ibland hånats. Sverige är ju de många utredningarnas land och inte så sällan använder politiker utredningsväsendet till att begrava obekväma frågor. Så inte av Stefan Attefall. Hans utredande har bildat ett mönster. De allra flesta ingår i en helhet som syftar till att förbättra förutsättningarna för en effektivare byggprocess.

Där politik inte så sällan varit motsägelsefull, för att uttrycka sig milt, har han utrett och jagat lösningar som gör att riksintressen i byggfrågorna får en bättre avvägning mot lokalpolitikens kommunala perspektiv. Och där tillståndsfrågor och överklaganden från olika sakägare inte kan stoppa men väl fördröja samhällsbehov av byggande söks och finns förslag på mindre krokiga vägar.

Att därmed få ner tiden mellan tidig planering och projektering till första spadtaget kan nu minskas med minst en fjärdedel. På ett rättssäkert sätt.

Det är utmärkt. Attefalls utredande blev verkligen verkstad.

Bevis nummer 2, tunnelbaneutbyggnaden, ”Stockholmsmodellen”:

Det framgångsrika arbetet för statens särskilda förhandlare om utbyggnaden av T-banan till grannkommunerna som genomfördes av HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman där just statliga pengar backas upp av kommunal medfinansiering och kommunala åtaganden att bygga nya bostäder i stor skala.

Och det är just dessa två områden som är grundpelarna i Alliansregeringens framtidssatsning Sverigebygget. En strategi för att klara en satsning på utbyggnaden av nödvändig infrastruktur i kombination med en massiv satsning på nya bostäder.

Den kombinerande modellen ligger ljusår från det nu halvsekelgamla miljonprogrammet genom sin tydliga – och faktiskt briljanta – sammanhängande lösning av två av landets stora behov, infrastruktur och bostäder.

Miljonprogrammet hade visserligen en moderniseringsagenda men det var ändå först och främst volymmål av nästan sovjetiskt snitt. Det blev mycket bygg i ur samhällsbyggnadssynvinkel mindre lyckade områden som snarare isolerade än integrerade sina boende.

Nu har man chansen att pröva något nytt.

Stockholmsmodellen – om vi får kalla HG Wessbergs och Catharina Håkanssons framgångsrika förhandlingslösning så – handlar om villkoren för en efterfrågad infrastruktur där de gynnade områdena betalar genom medfinansiering och åtagande att bygga nya bostäder. Och där ligger också grunden för finansieringen.

Det Alliansregeringen döpt till Sverigebygget, 400 miljarder till infrastruktur och bostadet mellan 2017 och 2035, är att upphöja ett framgångsrikt pilotprojekt och ett noga förberett bostadsarbete av bostadsministern till riksnivå. Det har varit ett synnerligen långsiktigt arbete.

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.