Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Fallet Lars Svensson i Solna

Har kunden alltid rätt? Kunden i centrum, kundfokus… var går gränsen för en sund och marknadsmässig relation mellan professionella aktörer?

Publicerad: 18 Februari 2009, 12:37

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Är du en byggare med tre, fyra anställda räknas du enligt alla mått som en utpräglad småföretagare. Hade du haft tre, fyra anställda till, hade du dessutom varit det typiska byggföretaget inom Sveriges Byggindustrier.

BI med sina drygt tre tusen medlemsföretag är på detta sätt en mycket tydlig småföretagarorganisation.

Styrkan i en företagarorganisation som BI är när de många små företagen och en handfull storföretag kan göra gemensam sak för att uppnå viktiga bransch- och sektorintressen.

Det bästa exemplet hittills är den gemensamma kampen mot svartjobb och svartekonomi, symboliserat av ID06-kampanjen som förs tillsammans med byggfacken.

För småbyggarna är det stödet i handling från storföretagen som har varit helt avgörande. Det är storföretagen som sätter till muskelkraft och kräver ID06-systemet på samtliga arbetsplatser som de har kontroll över.

Därmed tränger nu systemet igenom bit för bit genom hela byggprocessen. Detta är till och med viktigare än de återinförda rotavdragen.

Mycket av upprinnelsen till kampanjen har varit de många små företagens behov.

Under långa tider har svartjobbandet närmast varit en folksport.

Räddningen ur denna knipa har för många småföretag varit att vända sig till kunder på proffsmarknaden.Att bli underentreprenör åt ett storbolag, jobba åt bostadsrättsföreningar, fastighetsbolag, direkt för lokal- och butiksägareägare med ordnad bokföring och krav på riktiga kvitton.

En annan viktig kundkategori för småföretagen inom byggsektorn är kommuner och landsting med sina nästan oändliga behov. Det till antalet vanligaste bygguppdragen från en kommun är underhåll, småreparationer och ändringsjobb på kommunens fastigheter och anläggningar.

Här korsas två principer och jätten i relationen är kommunen.

För kommunerna gäller det att sträva efter effektiva inköpsprinciper. Att bunta ihop inköpen av tjänster, inte minst byggtjänster, till större enheter har sina rationella skäl.

Mot detta intresse står samma kommuns behov att ge bra förutsättningar för sina många småföretag att utvecklas i.

Ibland, när kommunen bygger en ny skola, en simhall eller förvaltningsbyggnad, så upphandlar man enligt konstens och lagen om offentlig upphandling, LOU:s alla regler.

Detta är normalt också de lokala storbolagens bästa gren. Under deras paraply samlas sedan en utvald skara arkitekter, konstruktörer, underleverantörer, byggare och installatörer.

Andra gånger ska samma LOU hantera småskaligare upphandlingar. Då blir plötsligt en rad problem tydligare.

Det finns många skäl till att lyssna på småföretagaren Lars Svensson, ägare till Råsunda Bygghantverk som vi skriver om på sidan 12 och framåt.

Efter ett mångårigt samarbete med Solna har hans företag plötsligt blivit chanslöst när det gäller fortsatta möjligheter till kommunala affärer.

En kommun som ska upphandla byggtjänster har mycket stora möjligheter att utforma villkoren för deltagande företag. Det tillåter lagen. Men är det lämpligt att så uppenbart gå in och ändra reglerna för upphandlingen för att utesluta en småföretagare som Solna gjorde i fallet Lars Svensson och Råsunda Bygghantverk?

Solna rankades etta av Svenskt Näringsliv 2008 för sitt goda företagsklimat. Kommunens största privata arbetsgivare är NCC.

Rimliga och rättvisa kommunala upphandlingar som ger möjligheter åt småföretag att delta i konkurrensen om byggjobben är ett gemensamt branschbehov på samma sätt som kampen mot svartjobben.

Solna har under många långa år varit Råsunda Bygghantverks viktigaste kund. Vad hände? Blev kommunen för stor för det lilla företaget?

Solna kommun borde ta chansen och självkritiskt överväga sina nya upphandlingsrutiner. Bra företagsklimat bör vara lika bra för små som för stora.

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.