Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Fransk storföretagsstrategi

De två största byggbolagen i världen är franska. Vinci är etta och konglomeratet Boygues som förutom att vara världstvåa på bygg har en lång rad verksamheter i andra branscher, bland annat media.Bägge koncernerna har vuxit till sina dominerande positioner därför att de varit duktiga på att anpassa sina affärsmodeller till rådande konjunkturer och de drivkrafter som utvecklar byggbranschen både tekniskt och ekonomiskt.

Publicerad: 16 November 2011, 12:49


Ett exempel på hur företagen arbetar och planerar strategiskt berättar Jean Rossi, ordförande för Vinci, och Yves Gabriel, vd för Bouygues, om i detta nummer. Byggindustrin var på plats när en av världens största byggmässor, Batimat, hölls i Paris i förra veckan.

I samband med mässan arrangerades förra onsdagen International Building Summit där de bägge storföretagsledarna var framträdande deltagare.

Den franska byggmarknaden är mer global än de flesta länders. Det är naturligt med tanke på Frankrikes starka band med sina gamla kolonier. Man har redan språk och kultur gemensamt. Till det kommer att fler av de franska universiteten rankas högt på listan över världens bästa utbildningar och att det är naturligt för de mest begåvade och motiverade studenterna i den fransktalande världen att söka sig till Paris för att sedan rivstarta karriären i sitt hemland efter examen.

Både Vinci och Bouygues har varit duktiga på att växa i denna positiva spiral som den framgångsrika franska ingenjörskonsten utgör.

Flera högintressanta signaler skickades ut från International Building Summit av Rossi och Gabriel.

Trots den snabba tillväxten hos stora hel- eller halvstatliga kinesiska byggare och dessas försök att etablera sig på nya kontinenter, inte minst i Europa, andas både Vinci och Bouygues optimism.

Redan under finanskrisen 2008-09 visade de bägge bolagen påfallande stabilitet i sina affärsmodeller. Vinci fick under denna period en stor andel av sina kassaflöden från sina OPS-projekt i Frankrike och andra länder. Under denna period fick Vinci närmare 40 procent av sina intäkter på att svara för driften av viktig infrastruktur.

För Bouygues del har på motsvarande sätt varit en styrka att ha sina ägg spridda i många korgar inom konglomeratet. Bägge företagen kan förhålla sig betydligt lugnare till de senaste kriserna än de flesta andra byggföretag.

När det gäller den ökande globala närvaron av kinesiska byggare är signalen särskilt intressant. Bägge storbolagen har lämnat "spotmarknaden" för byggprojekt, hur stora de än är, och prioriterar längre förbindelser och fördjupade samarbeten med sina kunder.

I stället för den traditionella modellen att lägsta offert oftast tar hem jobbet, erbjuder bägge bolagen paketlösningar, ofta med olika former av finansiering som viktiga inslag. Det är en mycket medveten förskjutning mot fördjupad samverkan med kunden.

Kinesiska byggare försöker priskriga sig in på sina nya marknader.

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.