Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Anders Carlén: Frostiga relationer på Förbifarten sinkar bygget

"Situationen allt annat än bra," skriver Anders Carlén.

Publicerad: 5 December 2018, 13:11

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Planerna på en motorvägsförbindelse genom västra Stockholm har hängt med sedan slutet av 60-talet och haft lika många namn som sträckningar: broalternativet Kungshattleden, bro- och tunnelalternativet Västerleden och till sist, världens-näst- längsta-tunnel-i-stadsnära miljö-alternativet Förbifart Stockholm.

Vägen dit har varit fylld av slukhål, förseningar och politiska utspel, men när regeringen den 15 maj 2014 avslog samtliga överklaganden för Förbifart Stockholm vann arbetsplanen till sist laga kraft och arbetet kunde påbörjas.

65 meter under Mälaren

Trafikverkets ambition var och är att 19 av 21 kilometer ska gå under marken i tunnlar – som på vissa sträckor är inritad 65 meter under Mälaren – och som kopplas ihop med strategiska på- och avfarter från Kungens Kurva i söder till Häggvik i norr. Kapacitet: 145 000 fordon per dygn.

Förhoppningen är att förbifarten ska skapa bättre framkomlighet och avlasta centrala Stockholm från genomfartstrafik, men projektet är dyrt (för samma pengar får man Södra Länken, Hallandsåstunneln och Höga Kustenbron tillsammans) och kommer sannolikt ha en negativ inverkan på miljön.

Politisk dragkamp

Både budget (runt 30 miljarder) och tidsplan (2026) har ifrågasatts och däremellan har de politiska viljorna inte riktigt dragit jämnt: Tre månader efter att beslutet vunnit laga kraft hölls en byggstartsceremoni med bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, och bygget påbörjades.

Kort därefter förlorade Alliansen valet och arbetet avstannade – den nya regeringen ville få bättre koll på kostnaderna – och först tre månader senare kom arbetet igång igen. Kostnad: 170 miljoner och sex månaders fördröjning.

Frostig relation

Närmare fem år in i projektet fortsätter problemen och tidigare i år kunde Byggindustrin rapportera att NCC stoppade arbetet med Förbifarten vid Häggvik. Enligt NCC:s projektchef var Trafikverkets underlag för bristfälliga och det skulle dröja drygt sex månader innan arbetet återupptogs.

Och nu är allting fridens liljor?

Nja, inte riktigt. När vi i slutet av november kontaktade en handfull av Förbifart Stockholms entreprenörer framkom det att situationen var allt annat än bra och att relationen till Trafikverket var minst sagt frostig.

Du läser hela artikeln på sidan fyra, där även Trafikverket ger sin syn på saken.

Nu tar vi juluppehåll och ses igen i slutet av januari. Under tiden läser du oss på byggindsutrin.se.

God Jul och Gott nytt år!

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Anders Carlén

Chefredaktör

anders.carlen@byggindustrin.se

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.