Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

"Hotet från sociala media"

Staffan Åkerlund funderar kring Anne Applebaums budskap.

Publicerad: 22 September 2016, 08:27


“Don’t be evil” lanserades av Googles medarbetare i början av 2000-talet och kom att uppfattas som den snabbväxande söktjänstens moraliska och etiska DNA. Inför Googles börsnotering några år senare togs formuleringen dessutom med i företagets prospekt till hugade investerare.

Grundarna Larry Page och Sergey Brin förtydligade i prospektet att deras ”Don’t be evil” – kultur i bolaget motverkar intressekonflikter genom att avkräva bolaget objektivitet och frånvaro av fördomar.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Historien är intressant. Internet har färdats en lång väg sedan de idylliska dagarna vid starten för Google.

En glidande skala

Sanningen finns därute. Men också – i det förändrade medialandskapet – halvsanningar, rena lögner och försåtlig propaganda. I en glidande skala.

I en värld där information är samhällets mentala infrastruktur är detta synnerligen allvarligt.

När det gäller främmande staters cyberattacker, digital krigföring eller terroristhot finns det motmedel.

Värre är det när det gäller hur vi informerar oss om världen, om politiken, ekonomin, kultur eller historia. Kanske är den moderna historielösheten vårt största hot. Kunskapen om det blodiga 1900-talet, dess orsaker och fortsättning i det kalla kriget försvinner i takt med varje generation som tillkommer efter Sovjets fall.

Manar till motstånd

Det samhälle vi i dag bygger rent fysiskt i tidlös betong, stål och glas eller mer politiskt korrekt i trä (gäller sällan fysisk infrastruktur) är egentligen meningslös om vi själva bidrar till att skapa falska bilder av världen.  Det är ju uppfattningen om den som avgör våra livsbeslut, stora som små eller hur vi exempelvis röstar i politiska val.

I lördagens reportagebilaga i Dagens Nyheter säger den polsk-amerikanska författaren och journalisten Anne Applebaum (senaste bok på svenska 2013, ”Järnridån: Det kommunistiska maktövertagandet i Östeuropa 1945–1956”) att vi borde vara mycket räddare. Hon manar till motstånd om vi vill att den europeiska civilisationen ska överleva. Det är inga överord.

Det motstånd hon menar gäller på sociala media som helt har kommit att ersätta ”gammelmedia” när det gäller hur vi informerar oss om omvärlden.

En historielös bubbla

Vi lever i en historielös bubbla där vi enbart lyssnar till våra åsiktslikar. Att avskaffa anonymiteten på sociala media borde vara ett av flera nödvändiga motmedel, argumenterar hon och exemplifierar med att en stor andel av alla identiteter på twitter är falska.

”De är skapade av datorer, inte av människor. Man kan köpa och sälja följare, programmerar dem för att tweeta och retweeta. Det är ett verktyg som är väldigt lätt att använda.”

Hon uppmanar också Facebook att göra något åt allt hat som publiceras där och jämför med 1920–30-talets genombrott för radion som plattform för Hitler, Mussolini och Stalin att föra ut sina budskap och samla anhängare.

Dagens motsvarigheter har sociala medier och skyddade identiteter för aktivisterna. Det är dags att ta sociala media på allvar.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.