Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Anders Carlén: "Jakten på framgång och gamla flyttlådor"

Anders Carlén funderar på entreprenörskap och marknadsföring.

Publicerad: 24 Maj 2019, 08:31


Min idé var lika enkel som briljant. Under ett av många långpass som jag tillbringade med dottern i den intilliggande lekparken blossade en diskussion om flyttandets många vedermödor upp bland en grupp pappor. Med stor enighet klagade de över olägenheten med att hantera flyttkartonger.

Ett innerstadsproblem, absolut, och inte heller något som påverkade Sveriges BNP i någon större utsträckning. Men nog skulle dilemmat gå att lösa – om man bara tänkte till?

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Efter några veckors efterforskande i flyttstatistik, registrering av domännamn samt sökande efter programmeringsgenier vid landets universitet satte jag planen i verket – den första versionen av www.flyttbox.se fanns tillgänglig för allmänheten.

Upplägget gick ut på att den som hade flyttlådor kostnadsfritt la upp antalet boxar, styckpris samt hemadress på sajten – därefter kunde den som var på lådjakt i sin tur söka på pris, avstånd eller antal.

Det fanns bara ett problem: Det var ingen som kände till sidan. Och eftersom jag mest ville lösa ett problem och inte planerade att tjäna stora pengar saknades även finansiering – än mindre fanns någon marknadsföringsbudget. Trots skamlöst lappade trappuppgångar och ett enträget pr-arbete mot vänner och obekanta lyfte aldrig sidan, och ett år senare valde jag att lägga ner projektet. Och tio procent av mitt självförtroende som entreprenör.

Inom svensk byggindustri varierar kunskapen och prioriteringen av marknadsföring. För första gången kan vi nu presentera en lista över de företag som satsar mest – samt vad de satsar på.

Läs mer: Här är byggarna som satsar mest på reklam.

Till sist: Den här månaden har redaktionen investerat resebudgeten i dubbla besök i Västsverige och träffat såväl byggvisionären Ola Serneke (sidan 26) samt kvarboende efter jätteraset i Tuve (sidan 52).

Läs mer: Ola Serneke är aldrig nöjd.

Läs mer: Raset i Tuve: "Vi vadade i gyttja".

Vi har smällt de sista kronorna på en resa till Bryssel, där vi träffat den svenska bygglobbyn.

Läs mer: Byggbranschen växlar upp inför EU-valet.

En väldigt mycket klokare satsning än att lägga pengarna på en digital handelsplats för använda flyttkartonger.

Anders Carlén

Chefredaktör

anders.carlen@byggindustrin.se

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.