Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

"Mycket ska lyckas när Sverige ska byggas"

"Målet är samhällsbyggande, snabbjärnväg och tillväxt," skriver Staffan Åkerlund.

Publicerad: 5 December 2014, 09:38

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Vad betyder det att Trafikverket stadigt ökar andelen totalentreprenader i sina stora projekt? Säger ens andelen totalentreprenader något om att verket har hittat en nyckel till målen att få mer byggt för pengarna?

Frågan är speciellt aktuell med tanke på bostadsfrågan, lika avgörande för en rödgrön regering som för Alliansen - trots praktkollissionen kring Förbifarten, Slussen och Bromma Flygplats.

Detta till trots fortsätter uppdraget för HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman att genomföra förhandlingarna med berörda kommuner om bostäder i utbyte mot infrasatsningar.

De fick ursprungligen uppgiften på riksplanet i samband med att Alliansregeringen lanserade Sverigebygget i Almedalen i somras som lösningen för bostadsbyggandet.

Målet är samhällsbyggande, att snabbjärnväg mellan storstäderna också resulterar i förutsättningar för tillväxt utefter hela sträckningen.

I år och även under 2015 handlar det mycket om kartläggning och förberedande kontakter, främst med storstadskommunerna. Under 2016 planeras de konkreta förhandlingarna komma igång, nu omdöpta av den rödgröna regeringen till Sverigeförhandlingen under Näringsdepartementet.

Finansieringen blir avgörande. Många aktörer är inblandade, inte bara staten och skattebetalarna utan i hög grad kommuner och privata aktörer.

Trafikverket ska bidra med effektivare byggande genom att fortsätta renodla sin beställarroll. Trafikverkets roll är oavsett regeringsfärg att leverera mer byggande för skattepengarna.

Under senhösten arrangerade VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut, ett mycket intressant möte hos sig kring frågan om entreprenadformer och hur de skulle kunna stimulera till fler innovationer och ökad produktivitet i anläggningsbranschen.

Utgångspunkten var en debatt för två år sedan i tidningen Byggindustrin på temat om en ökad satsning på totalentreprenader från Trafikverkets sida stimulerar en sådan utveckling.

Det var i huvudsak två huvudspår som debatterades. Skiljelinjen var vilken effekt beställarens funktionskrav på projektet skulle få om beställaren valde att satsa på totalentreprenadformen där utföraren, entreprenören, bär ansvaret för att resultaten blir det avsedda, att man håller ekonomiska och tidsmässiga mål. Debattens två huvudaktörer var Jan- Erik Nilsson, professor i transportekonomi och Hans Lind, professor i fastighetsekonomi, bägge på KTH.

Johan Nyström, VTI, doktorand inom fastighetsekonomi med Hans Lind som professor och handledare, stod någonstans mellan de båda positionerna och tog initiativet till att frågan utreddes med stöd av SBUF.

Vad kom man fram till; Jo, det finns en potential till ökad innovationsgrad med nya arbetssätt och mindre detaljstyrning från Trafikverket – om samverkan mellan beställare och utförare finns med från tidiga skeden.

Men Hans Lind vidhåller att entreprenadformen i sig är helt meningslös. Han vill se mer av experiment, mer av bland annat serietillverkning, industrialisering.

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.