Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Om att uppfinna bilen

Om bilen hade uppfunnits idag - men i övrigt allting lika - så hade mycket i samhället sett annorlunda ut. Det hade fått drastiska konsekvenser för naturresursen olja.

Publicerad: 3 Mars 2011, 07:30


Det är inte otänkbart att Tellus, tredje planeten från solen räknat, ändå hade varit inne i en period av stigande temperatur även utan förbränningsmotorer, eftersom det finns faktorer som får de mänskliga utsläppen att te sig försumbara i sammanhanget.

Med detta sagt vill jag understryka att jag inte är en klimattvivlare. Även jag är övertygad att vår framfart i energisystemen påverkar både liv och klimat.
Besök gärna Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm och studera Milankovics parametrar och den dramatik för villkoren på jorden som dessa medför.

I princip handlar det om jordklotets färd genom rymden och hur vi förhåller oss till solen och det är här parametrarna kommer in. De handlar om jordaxelns lutning i förhållande till solen. Jorden snurrar runt, runt sin egen axel samtidigt som den rör sig i en omloppsbana rund solen. Lutar den inåt eller utåt? Skillnaden i vinkeln som solstrålarna når jorden kan översättas i is eller hetta.
Detsamma gäller en parameter som formen på själva omloppsbanan runt solen. Är det en cirkel eller en elips? Återigen - förändringar här medför drastiskt ändrade förutsättningar för allt som sker på jordytan.

Milutin Milankovic var en serbisk ingenjör och matematiker som vid tiden för första världskriget räknade fram formler för jordens förhållande till solen och tidsspannen för avgörande förändringar. Det handlar om mycket långa perioder när det gäller denna typ av förändringar. 100 000 år och 500 000 år. Men räknat på en tidsskala som sträcker sig fyra miljoner år tillbaka, så tror man att jorden har haft minst ett 20-tal nedisningar.

Till den dimension som handlar om jorden som rymdfarkost tillkommer dessutom tillståndet för själva klotet, som ju är en jätteboll av vulkanisk magma med ett närmast mikroskopiskt tunt hölje av fast, avsvalnad materia, av vatten och atmosfär.

Då och då men med stor regelbundenhet vaknar en vulkan till liv och fyller atmosfären med gaser och aska. Vissa gaser ökar uppvärmningen. Men ett rejält askmoln sänker jordens medeltemperatur i åratal i sträck. Inte så få experter har fruktat en kommande istid snarare än uppvärmning.

Nu tillbaka till utgångspunkten för denna text: om bilen skulle uppfinnas idag. Efter mer än ett sekel av massbilism kommer nu ett teknikskifte där bilarna på olika sätt elektrifieras.

Hade vi startat denna utveckling 2011, så hade vi säkerligen satsat på fordon med hög verkningsgrad och noll utsläpp snarare än fordon med låg verkningsgrad som bullrar, vibrerar, släpper ut avgaser och finansierar diktaturer.

Det hade talat för elmotorer som har uppåt tre gånger högre verkningsgrad jämfört med dieseln som i sin tur är betydligt energieffektivare än bensinmotorer.
Kina och Indien är de stora tillväxtmarknaderna för nya fordon. Med bättre utvecklade elbilar kan en sådan tillväxt ske betydligt klimatsmartare än med konventionella bilar.

Men kanske allra viktigast: Oljan! Världens oljeberoende är närmast sjukligt. I dag är alla transportsystem uppbyggda så att världen stannar om oljan upphör att flöda.

I en värld med fordon som bygger på elmotorns överlägsna verkningsgrad kan oljan användas på ett överlägset bättre sätt. Istället för att förbränna den blir den en råvara för framtidens nya syntetiska material och kan ingå i ett kretslopp med återvinning i likhet med järnmalm eller aluminium.

I över hundra år har vi istället förbränt denna råvara eller till och med eldat upp den.

Föreställ dig att du sitter på månen och betraktar jorden. Då borde du se att jorden rodnar av skam.

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.