Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Så kan #metoo ge en varaktig förändring

Ett hårt yttre tryck är viktigt för bättre attityder.

Publicerad: 28 februari 2018, 05:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ett hårt yttre tryck är viktigt för bättre attityder och för att få bort sexism.

Byggnads och Byggchefernas fleråriga kampanj Stoppa machokulturen, #metoo, Sista spiken i kistan-uppropen och Jämnt på jobbet är ett mentalt reningsbad för byggsektorn.

Hittills är Skanska ett av alltför få företag som har visat att kvinnoförnedrande handlingar får lika omedelbara som drastiska konsekvenser. Uppmärksamheten blev därför stor när företaget i november stängde av och portförbjöd åtta anställda hos en underentreprenör vid universitetsbygget i Kalmar efter sextrakasserier.

Bolaget hade dessförinnan anmält ett sexistiskt klotter riktat mot en kvinnlig arbetsledare på Nya Karolinska sjukhuset. ”Lite får man väl tåla”-attityden accepteras inte, är Skanskas signal både mot den allmänhet som nås av riksmedia som inåt den egna organisationen.

Tar #metoo till nästa nivå

I onsdags i förra veckan diskuterade Anna Wenner, HR-direktör på Skanska och branschkollegor på Business Arena i Umeå hur byggbranschen tar alla #metoo-uppropen till nästa nivå och till ett lika omvälvande som långsiktigt resultat.

Om affärsmässighet är ett ord som inte förekommit hittills i debatten om sexismen – så kommer det. Då är det på allvar. Etik är lönsam, den är en viktig dimension i arbetsmiljön, sida vid sida med hälsoaspekter och säkerhet, områden där byggföretagen med hjälp av nollvisioner redan byggt framgångar.

Nu kommer nästa uppgift, att i sanning välkomna kvinnor, tjejer som medarbetare. På alla plan i företagen. Utan stuprör. Från projektplatsen hela vägen till koncernledning.

”Jobbar vi inte internt i företagen med #metoo når vi inga framgångar i affärerna”, bekräftar Anna Wenner.

Inte en generationsfråga

För Urban Månsson, vd på Svensk Byggtjänst, var det studentflaken förra året som övertygade honom att det inte var en generationsfråga och att sexismen inte skulle försvinna när nya medarbetare tar över.

Han sitter i styrelsen på ett entreprenörsföretag där man hade hoppats på förändring. Men banderollerna från grabbarna som just gått ut till jobb 30–35 år framåt sänkte hoppet. ”Det blir ohållbart”, konstaterade Urban Månsson och reagerade med initiativet ”Jämnt på jobbet”, en satsning mot sexism och ojämställdhet.

Maria Hernroth, i dag hållbarhetschef på Peab och i koncernledningen, var vd för Peab-skolan med utbildningar fram till gymnasieexamen. Skolan är en viktig rekryteringsresurs. Över 800 elever har tagit examen. 70 procent har fått jobb i branschen varav 60 procent i Peab. Tio procent pluggar vidare.

Men svaren på en enkät härom året till hundratalet elever om klimatet på praktikplatserna förskräckte. Alla hade sett eller känt av ett kränkande klimat.

Hon gick till Jesper Göransson och koncernledningen och förklarade att hon omöjligt kunde vara vd för en skola där elever säger att de aldrig vill se sina systrar i branschen.

Reaktionen blev omedelbar.

”Man ska kräva mycket av människor men måste också ge dem verktygen, det är en bra kombination”, säger Maria Hernroth. Ett styrdokument togs fram, man satsade på samverkan med facket, skyddsombuden och gjorde det till en del av arbetsmiljöarbetet.

Staffan Åkerlund

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.