Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Säkerhetsläxan från flyget

Varje gång ett flygplan störtar lär vi oss något som leder till ökad säkerhet totalt sett för flygtrafiken. Så har det varit sedan andra världskriget. Det finns i dag inget trafikslag som är säkrare än att flyga.

Publicerad: 31 Maj 2010, 13:21

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Hur blev det så? I ett plan sitter oftast ett stort antal människor på en mycket begränsad yta och färdas med mycket hög hastighet genom lufthavet. Det är stora krafter som bemästras av komplexa tekniska system i nära samverkan med inte helt ofelbara människor både i cockpit och på marken.

Där finns tusen och en detaljer som kan gå snett. För en säkerhetsanalytiker är det inte svårt att måla upp ett antal scenarier som vart och ett är ett högst påtagligt hot mot flyget. Och trots det - sett till antalet flygkilometrar och människor i rörelse över alla kontinenter behöver man som passagerare aldrig överväga ens risken att råka illa ut. Det är riskablare att ta sig fram som fotgängare på Drottningatan i Stockholm.

Skälet till den hela tiden ökande flygsäkerheten stavas i Sverige Statens Haverikommission och har motsvarande myndigheter i så gott som samtliga andra länder i världen. Statens haverikommission arbetar idag på samma sätt med sjöfart och den spårbunden trafik.

I Sverige är Arbetsmiljöverket inne på liknande idéer men tar bara ett steg i sitt lärande.

Byggsektorn skulle behöva en gemensam exempelsamling över samtliga olyckor och tillbud och slutsatser hur dessa ska undvikas i framtiden (jämför med haverikommissionens redovisning, http://www.havkom.se).

I fjol inledde verket ett treårigt försök man kallar "djupstudier av arbetsolyckor". Tre riskområden har valts ut: I fjol var det fall från hög höjd i byggbranschen, i år är det olyckor med maskiner i skogs- och jordbruk och nästa år är det olyckor med truckar.

Efter djupstudierna ska verket komma med förslag vad myndigheten behöver göra för att minska riskerna.

De enskilda tillbuden är - om resultatet leder till skador eller dödsfall - i stället en fråga för polisiär utredning och eventuella åtal och domar. Utredningen handlar mer om skuld och straff för enskilda ansvariga än om att själva systemet ska lära sig av olyckan hur liknande incidenter ska kunna undvikas i framtiden.

Stora byggarbetsplatser har det gemensamt med flyget att många parter är involverade. Projekten är ofta komplexa. Mycket teknik, många maskiner, mycket material på väg in eller ut, ibland stor brådska, olika yrkesgrupper sida vid sida.

Flygets myndigheter träffade internationella överenskommelser efter andra världskriget för att standardisera och utveckla säkerhetsarbetet. Under FN:s regi bestämdes i Chicago 1946 att varje olycka, varje allvarlig incident skulle utredas och bli en del av en gemensam kunskap om hur flyget ska bli säkrare.

En liknande gemensam kunskapsmassa har aldrig byggts upp i en fragmenterad byggsektor. Trots att den har mycket större risker för sina medarbetare än flyget.
I avsaknad av detta går istället varje byggföretag fram med sina egna nollvisioner i sina säkerhetsarbeten. Arbetsmiljöverket utfärdar regler. Tillbud ska rapporteras. Men sedan läggs mer resurser ner på straffrågor och ansvar för försumliga än på systemförbättringar för framtiden.

I Norge har erfarenheterna från oljeplattformarna och farorna med stora borrdjup och farorna på havet kommit norska byggsektorn till godo. Liknande erfarenheter har letat sig in i brittiska och amerikanska byggföretag och har via svenska företag som arbetar på dessa marknader fått betydelse för svenska byggarbetsplatser. Det är bra och det är glädjande när Arbetsmiljöverket redovisar en fortsatt minskande trend för arbetsolyckor inom bygg, en minskning med 253 olyckor jämfört med året innan trots att sysselsättningen ökade totalt sett.

Att vi är på väg att få bättre ordning och reda på många byggprojekt med hjälp av ID06 har också betydelse. På tusentals byggarbetsplatser vet vi varje dag vilka som finns på plats. Redan detta ger projekten ökad säkerhet. Det är som om alla bilister plötsligt kommer överens om att hålla sig till högertrafik för första gången. Men det behövs mer.

Ingrid Gallagher - ingrid@byggindustrin.com

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.