Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Utbyggd T-bana tidens tecken!

Som ett brev på posten. Är det en slump eller är flera av dagens stora framtidsfrågor på väg in i ett helt nytt skede av blocköverskridande realistiska lösningar motsvarande dem som ledde oss ur 1990-talskrisen?

Publicerad: 14 november 2013, 08:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Naturligt nog denna händelserika vecka handlar ledaren om stora infrastruktursatsningar men också om ett kanske nytt och mer konstruktivt läge i hur debattörer och experter med olika intressebakgrunder kan förhålla sig till de angelägna uppgifter som måste genomföras när städer växer och expanderar.

Dagen efter nyheterna i måndags om en rekordartad utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm och kraftigt ökat bostadsbyggande i de fyra kommuner, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla som ingår i uppgörelsen med staten och landstinget, kommer en ny debattbok från SNS förlag – ”Nya regler för ökat bostadsbyggande och bättre infrastruktur” till denna redaktion.

De fyra kommunerna är med och finansierar tunnelbaneutbyggnaden och får sedan tillbaka sin investering i takt med att de bygger utlovade bostäder. Skarpt och helt i linje med bokens rekommendation om att samordna infrastruktursatsningar med bostadsbyggande.

I de första kommentarerna till byggplanerna från Magdalena Andersson, socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson och Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd (S) var tonen i huvudsak mycket positiv. Rubriken i deras debattartikel i DI dagen efter nyheten var ”Vi stöder regeringens alla T-banestationer”.

Om vi tittar på de tre viktigaste problemområdena i samhället i dag, håller de flesta med om att det i tur och ordning handlar om bostadsbristen, behovet av utbyggnaden av infrastrukturen och ungdomsarbetslösheten.

Under 1990-talskrisen tog sig ideologiskt motsatta politiska läger samman och lyckades reformera stora delar av de samhällsområden som var de mest problematiska. Vi fick en större skattereform, ett nytt reformerat pensionssystem, nödvändiga avregleringar, en självständig riksbank med fokus på inflation och makroekonomi och svensk konkurrenskraft.

De flesta av förändringarna var i enlighet med nationalekonomen Assar Lindbecks och Lindbeckkommissionens förslag från utredningens 113-punktlista. Utöver riksbanken och inflationsmålen handlade det bland annat om striktare budgetprocess och att konkurrensutsätta den svällande offentliga sektorn.

År 2013 är allt som genomfördes förklaringen till att Sverige klarat sig genom den pågående finanskrisen relativt starkt. Dagens uppgifter för politikerna i alla läger – statligt, kommunalt och i landsting – är betydligt mer hands-on än 1990-talets stora systemfrågor. Det gäller mycket konkret samhällsbyggande. Trafiksystem, bostäder och fysiska förutsättningar för växande städer.

Här har KTH-professorerna Göran Cars, Thomas Kilbor och Hans Lind i boken ”Nya regler för ökat bostadsbyggande och bättre infrastruktur” lika tydliga rekommendationer som Assar Lindbecks på 1990-talet.

Jag vill gärna ana att regeringens förhandlare i tunnelbane/bostadspaketet, HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman och berörda politiker varit ovanligt på i denna fråga och att de fick chansen att smygläsa boken på förhand. Med tillväxthindren borta skymtar vi de nya ungdomsjobben. En lösning i Assar Lindbecks anda.

Staffan Åkerlund

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.