Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Utvecklingen startar nu!

För några veckor sedan gav vi 55 exempel (www.byggindustrin.com) på hur företag i byggsektorn kan ta sig an lågkonjunkturen. Stefan Ekberg, som ansvarar för Byggindustrins Säljskola sedan mer än två år tillbaka, lotsar här läsaren genom saker man kan tänka på och ha för ögonen när marknaden totalt sett tycks stanna upp helt.

Publicerad: 2 December 2008, 14:37


För helt stilla kommer den aldrig att stå. Det kommer att byggas, det kommer att repareras och det kommer att planeras inför en kommande normalisering av byggsektorn.

Många som är med i dag har sett lågkonjunkturer
i vitögat tidigare. Den tidiga 90-talskrisen, 1997, 2001–02. Varje period har haft sina kännetecken.

När vi startade Säljskolan var det med baktanken att de goda tiderna inte kunde vara för evigt. Det skulle komma tider när kunderna inte stod på kö, när framför allt mindre företag skulle behöva satsa på att utveckla sina kundrelationer minst lika mycket som man ansträngde sig att rent tekniskt genomföra själva byggprocessen.

Det var framför allt de små och medelstora företagen vi såg för oss som läsare av Säljskolan. Av alla reaktioner vi fått från läsarna hittills har många småföretagare hittat inspiration att fortsätta tänka på hur man bäst organiserar sitt säljarbete så att det fungerar optimalt för den egna affärsidén.

Och nu är det på flera sätt examensdags för Säljskolans många läsare. Klarar du att omsätta Säljskolans principer för marknadsbearbetning, har du också goda chanser att få med dig både dina stabilare kunder och dina högt motiverade medarbetare på vagnen.

Byggkrisen kom till Storbritannien några månader innan den anlände hit. Britterna hade då kunnat glädja sig åt högtryck över hela linjen i över tio år och byggarbetsmarknaden klarade sig enbart för att hundratusentals yrkesskickliga polska byggnadsarbetare sökte sig till London och andra storstäder.

Nackdelen med de tio goda åren visade sig tydligt i höstas då den så kallade Eganrapporten fyllde tio år och utvecklingen skulle summeras. Sir John Egan är den brittiske industrialist som fick regeringens uppdrag att modernisera byggmetoderna i landet efter mönster från brittisk fordons- och verkstadsindustri, som lärt sig läxan av japanska Toyota och Honda på 1990-talet och gått från jumbopalts till världsklass. Sir John drog upp planerna för brittiska byggare att göra samma resa.

Så blev det inte. Högkonjunkturen kom emellan. Tidigare företagskriser och byggskandaler blåste bort. Ingen var intresserad att ändra någonting, konstaterade John Egan i intervjuer
i höstas.

I krisens 2008–09 finns motiven för förändring i byggsektorn. De företag som planerar för överlevnad och framtida verksamheter behöver inte bara ett utvecklat kundperspektiv på allt de gör, de behöver också utvecklade produktionsmetoder som närmar sig verkstadsindustrins effektivitet och produktivitet. Dit är det fortfarande långt för både britter och svenskar.

2004 grundades Lean Forum Bygg (www.leanforumbygg.se) som en inspiratör att via seminarier och kurser och internationella erfarenhetsutbyten bidra till att introducera nya idéer och inspiration att utveckla byggprocessen i alla led i Sverige. Man vill inspirera byggsektorn att göra mer med mindre resurser och hoppas på att de frön man på detta sätt sår slår rot och växer till en folkrörelse.
Och visst gror frön runt om i landet. För några år sedan var det fortfarande tunnsått men nu växer exemplen på anmärkningsvärda produktions- och kvalitetsframgångar fram.

Allt fler företag har likt Lindbäcks Bygg i Piteå tagit ett strategiskt beslut att bli ett leanföretag i likhet med Japanägda Tomoku Hus i Insjön – som de senaste fem åren ökat produktiviteten per anställd 2,5 gånger. NCC, Veidekke, Skanska, JM och Peab – alla utvärderar byggprocessen i liknande banor och planerar för hur detta ska tränga ut i alla produktionsled.

När lågkonjunkturen och kristiderna tar slut kommer leanföretagen i byggsektorn att ha fördelar som det blir svårt för traditionalisterna att matcha.

I nummer 1-09 i januari tittar vi djupare på de ledande leanaktörerna och hur arbetet med ständiga förbättringar förändrar dem.

Staffan Åkerlund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.