Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Boendedialog i fokus hos Sabo vid renoveringar

Publicerad: 10 Maj 2017, 04:00

Kasper Nilsson, Botkyrkabyggen

Sabo – Sveriges allmännyttiga bostadsföretag – ser att dialog har stor betydelse i hur lyckat ett renoveringsprojekt blir. Boendedialog har varit en viktig faktor när de utnämner ”årets bästa renoveringsprojekt” och i år korade de NCC:s projekt Krögarvägen 2 som vinnare.


– Vi tror man tjänar på medborgardialog för då får man den acceptans man behöver för att göra renoveringarna, säger Kasper Nilsson, renoveringschef på Botkyrkabyggen.

Sabo har sedan 2007 utlyst tävlingar inom renovering och utsett årets bästa renoveringsprojekt. Sedan 2015 har tävlingen kallats ”Bästa renoveringsprojektet”. I år vann alltså Botkyrkabyggen med NCC-projektet på Krögarvägen 2 i Botkyrka. Och de senaste två åren har de projekt som vunnit prisats för bra dialog med boende. När Eksta Bostads AB vann tävlingen 2015 för förnyelsen av kvarteret Apelsinen lyfte man fram deras ”lyhörda boendedialog” och när Bostads AB Poseidon i Göteborg fick priset 2016 för omvandlingen av bostadsområdet Backa Röds Pärlor var det för ”en gedigen dialog med de boende och tydligt framtidsfokus”.

Botkyrkabyggen och NCC använde sig på Krögarvägen 7 av den så kallade ”köksbordsmodellen”. De byggde upp ett showroom dit hyresgästerna fick komma och sätta röda lappar på det som var bra eller dåligt i deras lägenheter.

– Det funkade ganska bra, sen får ju inte alla precis som de vill när man har dialog. Och nästa gång vi gör detta kommer vi att fokusera mer på trygghetsaspekter än på den tekniska biten, säger Kasper Nilsson.

Utbildar ombyggnadssamordnare

Sabo har tagit initiativ till en utbildning för så kallade ombyggnadssamordnare. 15–30 personer per år har gått den kortkurs Sabo ordnat sedan 2009. Deras uppgift ska vara att komma in tidigt i en renoveringsprocess och finnas med hela vägen för att kommunicera med de boende och vara spindeln i nätet mellan bostadsföretag, boende och byggare.

– Vi startade utbildningen för att vi såg att den här rollen var helt avgörande för framgångsrika ombyggnadsprojekt. Vi ville definiera rollen och sätta ett gemensamt namn på den eftersom det fanns en förvirring kring vad man skulle kallas. Tidigare kallades en del ombyggnadsvärdinna eller koordinator. Vi ville också hjälpa branschen att höja statusen på det här yrket, säger Lena Liljendahl, projektledare inom boendefrågor vid enheten för boende och juridik på Sabo.

Sabo ordnar intensivkurser som sedan följs upp med nätverksträffar.

– Det är väldigt värdefullt. De som har gått kursen och sedan jobbar som ombyggnadssamordnare kan kontinuerligt utbyta erfarenheter från olika platser i landet, säger Lena Liljendahl.

Relaterade artiklar

Beståndet i stort behov av ett lyft

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.