Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Dags att göra verklighet av brovision

Publicerad: 18 oktober 2018, 04:00

En havsodlad bro och en fossilfri stål- och betongbro i form av en orm blev vinnare i Naturvårdsverkets innovationstävling för hur Öresundsbron skulle kunna byggas år 2045 med nollutsläpp av växthusgaser. Nu tar Naturvårdsverket de kreativa idéerna vidare för att kunna omsätta dem till verklighet.


– Nu har vi elva spännande innovationskoncept med ännu fler nya intressanta spår. Vi har nya idéer kring multifunktionalitet, tillverkningsmetoder och nya affärsmodeller. Det finns väldigt mycket nytt och spännande att vidareutveckla, säger Eva Dalenstam innovationssamordnare på Naturvårdsverket.
Tävlingen har tagit inspiration i det EU-gemensamma projektet Two Team, där representanter från pappersindustrin arbetade i tävlingsform för att hitta nya, klimatsmarta lösningar. I Sverige valde man dock att fokusera på infrastruktur. Under tävlingen har lagen fördjupat sig inom bland annat biomimicry (naturens smarta lösningar), ny gruv- och rymdteknik och nya affärsmodeller. Det två lagen ”blå” och ”gul” har lämnat in tre till fem koncept vardera i tävlingskategorierna ”transformativ helhetslösning för nollutsläpp” och ”banbrytande innovationskoncept”. Inom varje koncept har man också tagit fram flera olika detaljspår.

Vinnarna presenterades i Almedalen

Koncepten har sedan bedömts av två jurygrupper och vinnarna presenterades på ett seminarium i Almedalen.
”Lag Blå” med lagledare Charlotte Bergman från ELU vann kategorin ”Transformativ helhetslösning för nollutsläpp” med en ormformad bro i klimatpositiv stål- och betongkonstruktion med bikakestruktur, som sparar material och producerar energi. Ett vinnande koncept som reducerar 304 000 ton koldioxid från atmosfären.
Lag gul, med lagledare Kristina Gabrielii, Garbrielii development, tog hem första priset i kategorin ”Banbrytande innovationskoncept”. De hade tagit fram en bro där naturens egna processer odlar fram bron i biobetong med hjälp av koldioxid och kalk från havet. Det vinnande konceptet innehåller även nya byggprocesser och nya affärs- och finansieringsmodeller.
– Resultatet från tävlingen blev bättre än vi väntade oss. Det känns som en otroligt positiv upplevelse. Målet var nollutsläpp, men de har gått bortom nollutsläpp och presenterat helt nytänkande affärsmodeller, säger Eva Dalenstam.
Årtalet för när tävlingsidéerna ska vara realiserbara må vara satt till 2045, men det är ändå dags att börja kavla upp ärmarna och jobba direkt, menar Eva Dalenstam.
Den 7 november kommer tävlingsdeltagarna pitcha sina idéer för finansiärer och investerare från offentlig sektor. Då kommer Naturvårdsverket också presentera en sammanställning av de många tävlingsförslagen.
– Vi måste faktiskt börja nu om vi ska nå nollutsläppen 2045. Frågan blir: Vad tar vi för första steg för att de här idéerna ska bli implementerbara? säger Eva Dalenstam.

Om tävlingen

Två ag har fått tävla med varandra genom ett fiktivt brobygge där utmaningen har varit att bygga Öresundsbron på nytt, men denna gång helt utan utsläpp av växthusgaser. Bakom tävlingen står Naturvårdsverket, Energimyndigheten, Trafikverket, Formas, Vinnova, Boverket och Tillväxtanalys.
Totalt har 29 organisationer varit med i tävlingen och i vinnarlagen finns. bland annat företagen NCC, Sandvik, Cementa, WSP och Sweco liksom forskare från RISE, Swerea MEFOS och Chalmers tekniska högskola.

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News