Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Dipart får pris för CSR

Publicerad: 2 Juni 2015, 09:37

Anki får sina ögon undersökta genom Diparts sociala arbete får hon nya glasögon.

Foto: Dipart

Byggföretaget Dipart har fått ta emot Giraffpriset 2015. Priset delas ut av Social Venture Network till företag som har stuckit ut halsen och gjort något modigt.


Ämnen i artikeln:

DipartmångfaldsarbeteCSR

– Det här är ett stort erkännande av det jobb vi gör i före­taget, säger Jens Hoffmann, vd på Dipart.

Det var vid en prisceremoni den 26 maj som Jens Hoffmann, vd för Dipart, fick ta emot utmärkelsen Giraffpriset 2015 för företagets konsekventa och långsiktiga arbete med mångfaldsfrågor, etik och för sitt sociala engagemang.

– Jag tycker att det är särskilt roligt att få ett tydligt erkännande för vårt arbete mot svartarbetet. Det här priset är en bekräftelse på att vi tänker rätt och att det inte alltid är bäst att se till vinning på kort sikt. Det här ger ny kraft och energi till vårt arbete, säger Jens Hoffmann.

Själv ser han företagets verksamhet som en del i en större helhet.

– Vi är en del av samhället. Om vi agerar på ett sunt och vettigt sätt och kan välja vägar som bidrar till ett bättre samhälle så ska vi göra det, säger Jens Hoffmann.

I en tid när byggbranschen fortfarande brottas med stora problem kring attityder: mot kvinnor, invandrare, personer med olika sexuell läggning och affärsetik har Dipart valt att verka genom att leva efter företagets värde­grund som formulerades redan 2002. Här står bland annat att företaget ”aktivt ska motverka mobbning och rasism” och att företaget ska ”aktivt hjälpa och stötta de svagaste i samhället”.

Det är mer än några punkter på ett papper.

– Det var faktiskt en av killarna som jobbar här som lyfte frågan redan 2003. Om vi aktivt ska motverka mobbning och rasism varför är vi bara svenskar som jobbar här? säger Jens Hoffmann.

Då satte ledningen för Dipart upp ett mål. Inom en viss tid skulle företaget ha fyra nationaliteter bland de anställda. När det målet var uppnått sattes nya: sju nationaliteter, sedan 15 och sedan 18, berättar Jens Hoffmann. Det har gett resultat. I dag har cirka 35 procent av de 120 anställda utländsk bakgrund och ledningen har lyckats skapa en inkluderande företagskultur.

– Hos oss kan koranen ligga ute i bodarna utan att det är något konstigt. Vi har aldrig några problem med rasism eller liknande. Det skulle inte gå hos oss. Det här handlar inte om ett arbete av en eller två utan om att alla i hela företaget är delaktiga. Jag tror också att det är lönsamt med mångfald och integration för företaget och för hela samhället, säger Jens Hoffman.

Dipart har även ett uthålligt CSR-engagemang. Sedan 2002 har man jobbat för att stötta utsatta grupper i samhället, bland annat genom att samla in glasögon till de svagaste i samhället – de hemlösa.

– Vi gör likadant när det gäller värderingen ”hjälpa och stötta de svagaste i samhället”. Vi prioriterar att våra anställda får åka ut till härbärgen och dela ut glasögon till de hemlösa före att de gör jobb ute på byggarbetsplatsen. Det får kosta vad det kosta vill men vi vill leva vår värdering, säger Jens Hoffmann.

Att hjälpa de svagaste kan också innebära att ge en tidigare kriminell person chansen att få jobba i företaget och skjuta till de extra resurser som det kräver inledningsvis.

Jens Hoffmann tror att en orsak till att Dipart har lyckats med det som allmänt verkar vara så svårt att förändra i Byggbranschen är att de är tre delägare som har sin bakgrund i andra delar av samhällslivet än byggsektorn. De har också makten att bestämma över dessa frågor.

– Det spelar ingen roll om företag har mångfaldssamordnare, miljösamordnare och liknande om de inte har någon makt att förändra. Jag tror att det är totalt avgörande att vi som beslutsfattare äger dessa frågor, säger Jens Hoffman.

I dag är han mycket stolt över den Giraff som står i receptionen på huvudkontoret i Nacka.

– Det har varit tuffa år emellanåt, men vi har aldrig slutat att leva efter vår värdegrund. Det kostar kortsiktigt, men det här ger så mycket mer. Det skapar stolthet, man sover gott om natten och det känns bra i hjärtat – och långsiktigt tror jag att vi tjänar på det också.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

DipartmångfaldsarbeteCSR

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.