Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Grattis Magnus! Scandics handikappambassadör fyller fem år

Publicerad: 5 December 2008, 08:59

Den 3 december var det FNs internationella handikappdag och Scandic gratulerar Magnus Berglund, som nu jobbat fem år som hotellkedjans egen handikappambassadör. Trenden är tydlig, allt fler människor med funktionshinder jobbar, reser på konferenser och möten samt bor på hotell privat. I Europa är antalet funktionshindrade cirka 50 miljoner och många företag tar stor hänsyn till medarbetares olika behov. En person som sitter i rullstol kan påverka var en konferens för flera hundra personer hamnar.


- Det är enormt viktigt att företag ser tillgänglighet som en investering. Jag tror att turistnäringen i Sverige kan förlora mycket pengar i framtiden om inte alla börjar jobba aktivt med tillgänglighet. Varför satsar inte fler lika mycket som oss? Det säger Magnus Berglund, handikappambassadör på Scandic.

För fem år sedan var Magnus Berglund sjukskriven på heltid, utan hopp om att återvända till ett liv i arbete. Men så fick han en idé om hur Scandic skulle kunna öka sina intäkter och samtidigt bidra till ökad tillgänglighet i samhället. Nu firar han fem år som Scandics handikappambassadör. Magnus och servicehunden Ada har blivit två välkända profiler både på och utanför Scandic.

Allas pengar är lika mycket värda?
Mycket har hänt som en direkt följd av det medvetna arbetet för ökad tillgänglighet. Tiotusentals hotellnätter extra har bokats, priser har vunnits och Magnus jobb som handikappambassadör hjälper Scandic att hålla koll på vad gästerna behöver och vill ha. Hotellkedjan har en egen minimistandard för tillgänglighet i form av en lista på 93 punkter. Till exempel höjer man standarden på handikapprummen med höj- och sänkbara sängar, det finns käpphållare i receptionen och en vibrerande väckarklocka som också känner av brandlarmet. Rummen är både funktionella och snyggt inredda.

- När jag reste runt i Europa för fem år sedan och bodde i handikapprum såg de ofta ut som på sjukhus. Vem vill betala för det på sin affärs- eller semesterresa? Jag vill att mina pengar ska vara lika mycket värda som gästens utan funktionshinder, säger Magnus.

Magnus tycker att fler företag ska låta frågorna om tillgänglighet genomsyra hela arbetet, inte stanna vid något som görs för att undvika kritik. När Scandic bygger eller renoverar hotell tittar man inte bara på vad lagtexten säger att man måste göra, utan lyssnar noga av gästernas behov. De vet mest, de ställer krav och drar sig inte för att välja bort ett hotell som inte tar tillgänglighet på allvar. Därför är man på Scandic övertygade om att en affärsmässig syn på tillgänglighet är den enda vägen in i framtiden.

- Få personer med funktionshinder vill bli särbehandlade, de vill bara ha samma möjligheter som alla andra i samhället och det inkluderar resande, möten och boende. För Scandic är det en konkurrensfråga. Förutom att vara en god medspelare i samhället ser vi att det finns stora vinster på att vara tillgänglig för alla. Det här är ett speciellt jubileum för mig; för fem år sedan var jag avskuren från arbetsmarknaden. Idag är jag med om att leda utvecklingen inom tillgänglighet, ett område som påverkar företagens vinst och berör miljontals människor varje dag, avslutar Magnus Berglund, handikappambassadör på Scandic.

MARIANNE SILÉN - marianne@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.