Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

”Vi har satsat internationellt”

Publicerad: 4 April 2018, 04:00

Peter Söderberg, projektchef för Nordbygg.

Redan under tidigare mässor har de ansvariga för Nordbygg märkt av ett ökat intresse från så väl internationella utställare som besökare och har satsat extra på att nå utanför landets gränser.


– Vi skulle kunna ha ännu fler utländska företag på mässan, men problemet är att vi har hårt tryck och många är tyvärr ute för sent med att anmäla sig, säger Nordbyggs projektchef Peter Söderberg.

Därför ordnade man förra året förmiddagsprogram just för handelskammare som har till uppdrag att marknadsföra och ta tillvara sina länders företags intressen. Under programmet bjöd på en genomgång av den svenska marknaden. Detta upprepar man i år och ännu fler har anmält sig.

– Vi har också fått ytterligare några handelskammare som anmält sig för att ha montrar i år, säger Peter Söderberg.

Utländska materialleverantörer har också fått möjlighet att visa upp sina material i Materialbiblioteket på Stockholmsmässan.

Under årets program kommer Business Sweden vara där och tala om marknadsläget.

– Att det internationella intresset är stort är en kvalitetsstämpel och för mässan betyder det att det blir mer intressant för besökarna. Nu kan mässbesökarna knyta helt andra affärskontakter, såna som är svåra att nosa upp annars. Det blir så koncentrerat i en mässmiljö med hela utbudet på plats och ger alla möjligheter till överraskande möten, säger Peter Söderberg.

Förra året visade undersökningar att andelen utländska besökare ökade från 6–13 procent. Dessa underökningar kommer följas upp i år. Mässarrangörerna har inte exakt siffra på hur mycket andelen utländska utställare ökat, men de utgör nu alltså 22 procent av utställarna. De länder som är mest representerade är våra grannländer.

– Det är våra närmaste grannländer och Estland, Lettland och Litauen som varit starkast växande genom åren, både när det gäller att besöka och ställa ut på Nordbygg.

LÄS MER: Hela Europa vill vara med på Nordbygg

Ytterligare ett sätt att öka den svenska byggmarknadens kontakter med utländska länder är att ordna pressprogram. Journalister från Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Estland och Polen kommer att besöka mässan och ta del av ett speciellt besöksprogram.

–Vi har ordnat så de får besöka de nybyggda ”Norra tornen”, KTH’s ”Living lab” och även göra studiebesök på ombyggnads och renoveringsprojektet på Valla torg, det blir en bra mix tror vi, säger Peter Söderberg som hoppas att journalisterna ska hitta många uppslag från Sverige att skriva om för sina respektive tidningar.

Ett land som dock inte är närvarande i någon monter på Nordbygg, trots visat intresse för att bygga i Sverige, är Kina.

– Vi hade några företag därifrån som hörde av sig, men de var tyvärr för sent ute för att få en plats, säger Peter Söderberg.

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.