Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Hon jobbar för att skapa en trygg miljö i skuggan av viruset

Publicerad: 23 Mars 2020, 05:35

Amanda Borneke är KMA-ansvarig på CS Riv & Håltagning.

Foto: Maja Kristin Nylander

Amanda Borneke är KMA-ledare på CS Riv & Håltagning där beredskapsarbetet är i full gång. Det är ett 30-tal rivningsplatser runt om i Västra Götaland som ska samordnas. Hennes arbete präglas just nu av skapa en så trygg arbetsmiljö som möjligt i skuggan av det nya viruset.


Amanda Borneke är KMA-ledare på CS Riv & Håltagning där beredskapsarbetet är i full gång. Det är ett 30-tal rivningsplatser runt om i Västra Götaland som ska samordnas.

Hennes arbete präglas just nu av skapa en så trygg arbetsmiljö som möjligt i skuggan av det nya viruset.

– Vi håller beredskap och lugnet, säger hon.

Pandemiplan för hela företaget

Amanda Borneke har skrivit en ”pandemiplan” – en åtgärdslista för hur företaget ska minimera smittspridningen och undvika massjukfrånvaro. Där har hon delat in företaget i kategorier: kontoret, bilarna och byggarbetsplatserna där de två sistnämnda är av högre prioritet.

– Åtgärder för kontoret kan till exempel vara att det ska finnas tvål på toaletter, handsprit vid in-och utgångar samt uppmuntrande skyltar om hur man bäst tvättar händerna.

Vi har även köpt in desinfektionsservetter finns så att vi kan tvätta av skrivborden vid slutet av dagen. Ett annat tips vi får är att separera toaletter för besökande och personal, både på kontoret och på arbetsplatserna. I bilar finns desinfektionsservetter och alla medarbetare har eget ansvar att städa sin bil, säger hon.

Viktigt med kontakt med beställaren

Ute på arbetsplatserna där CS Riv & Håltagning verkar som underentreprenörer är det viktigt för Amanda att ha kontakt med beställaren.

– Den dialogen behövs för att minska smittspridningen, informera om krisplanen, dela dagliga nyheter om viruset och vilka nya åtgärder som behövs. Om där finns en API-tavla placeras pandemiplanen där för att meddela vad som gäller på den specifika arbetsplatsen, berättar Amanda Borneke.

Beställaren måste också göra tidsplanering inför en massjukfrånvaro och delgöra en beredskapssamordnare.

– Det är också bra om beställaren bereder inom kommunens geografiska område, till exempel kartlägger var medarbetarna ska söka vård, om det skulle behövas. Vissa mottagningar är redan fulla och det kan gå fortare med en planering, säger Amanda Borneke.

Positivitiva ordalag

Det är viktigt att alla behåller en positiv ton tycker hon.

– I en kris är det viktigt att inte använda ”negativa ord” pandemiplanen kan till exempel förklaras som kontroll-, beredskap- eller krishanteringsplan för vara mer betryggande, säger hon.

Martina Strand Nyhlin, frilansjounalist

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.