Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Ineffektivitet slår ut svenska anläggare

Publicerad: 15 Mars 2012, 13:29

Ni måste bli mer effektiva för att hänga med. Det är Per Sjöstrands budskap till de svenska entreprenörerna på stora anläggningsarbeten. Hans röst väger tungt. Sedan årsskiftet är han chef för Stora projekt på Trafikverket.


– På två–tre års sikt ska de svenska entreprenörerna bli 10 procent mer effektiva, det finns en del att hämta igen. Därefter kan de bli 2–3 procent mer effektiva per år, säger Per Sjöstrand.

Det är stora skillnader mellan svenska och utländska anläggningsbyggare. Det visar vår tabell över entreprenaderna i Norra länken i Stockholm, ett av landets stora anläggningsprojekt med en beräknad kostnad på 11 miljarder kronor. Norra länken ska vara klar 2017.

– Det är uppenbart att entreprenörer från andra länder är mer effektiva än de svenska. Till exempel ser de ett värde i att arbeta i tvåskift, från tidig morgon till sen kväll.

Per Sjöstrand talar om hur viktigt det är att hålla dyra maskiner igång.

– Vägen mellan Stockholm och Södertälje byggs om sedan länge. Oftast när jag kör där pågår inget arbete alls. Det är inte vettigt att maskinerna står stilla från eftermiddagen till nästa dags morgon.

En stor potential finns för de entreprenörer som kan komma med smarta alternativa lösningar för hur man drar trafiken under den tid då en ny väg byggs. Det finns också mycket att vinna inom logistik.

Samtidigt ser Per Sjöstrand att någonting håller på att förändras, utvecklingen går snabbt och till viss del är det de utländska entreprenörernas förtjänst.

– Samarbetsklimatet mellan olika aktörer förbättras. När svenskar arbetar med företag från andra länder blir vi skickligare i att föra en bra dialog.

Ett nytt klimat ska ge effektivare svenska anläggningsbyggare.

– Men det är pinsamt att vi ska ha ett regeringsbeslut om att anläggningsbranschen ska bli effektivare. Det vore otänkbart i fordonsindustrin eller i skogsnäringen.

Per Sjöstrand är en varm förespråkare för totalentreprenader.

– En totalentreprenad innebär att entreprenören skapar ett eget nätverk med konsulter och underentreprenörer. Det släpper loss kreativiteten och ger fler smarta lösningar. Men järnvägsprojekt är ofta mer statiska och där brukar general- eller utförandeentreprenader vara bättre.

Under 2011 var 54 procent av den volym stora projekt som Trafikverket beställde totalentreprenader. Tillsammans handlar det om över 10 miljarder kronor. Av dessa beställningar hade hälften tids- eller kostnadsincitament.

– Och i de allra flesta fallen har entreprenörerna klarat att bygga snabbare och till lägre kostnad än budgeterat.


Grafik Mattias de Frumerie

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.