Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsmiljö

LO vill se ändringar i LOU

Publicerad: 13 juli 2010, 07:57

Prisfokusering vid stora offentliga infraprojekt ger pressade löner (för utländsk arbetskraft) och bidrar till fler olyckor. Det menar LO i en färsk rapport. FOTO CECILIA LARSSON.


Utländsk arbetskraft drabbas av lägre löner och sämre villkor när staten pressar kostnaderna vid upphandling av stora infrastrukturprojekt. Det menar LO i rapporten "När arbetskraftskostnaderna pressar priset" och kräver nu att Lagen om offentlig upphandling skrivs om och att Lex Laval rivs upp.

I rapporten granskas tre stora infrastrukturprojekt där Trafikverket, tidigare Banverket och Vägverket, står som beställare: Norra länken och Citybanan i Stockholm samt Citytunneln i Malmö.

- Vi ser hur staten aktivt pressar kostnaderna vid upphandlingen av infrastrukturprojekt och hur utländsk arbetskraft får betala priset i form av lägre löner och sämre villkor, säger LOs avtalssekreterare Per Bardh i en kommentar till rapporten.

- LO kräver att Lagen om offentlig upphandling skrivs om så att krav om villkor motsvarande kollektivavtal kan ställas vid upphandlingar. Skattemedel ska inte användas på ett sådant sätt att de bidrar till lönedumpning och osund konkurrens. Sverige måste samtidigt skriva under konventionen ILO 94 om villkoren vid offentlig upphandling.
Enligt LOs rapport är 45 procent av arbetskraften på de granskade projekten skatteskyldig i annat land än Sverige.

"Löneskillnaden mellan svenska och utländska arbetstagare är stor", skriver LO i rapporten. "Det finns uppgifter som visar att de utländska arbetstagarna i vissa fall endast har 55 procent av den bruttolön en motsvarande svensk arbetstagare har. Det framkommer också uppgifter om hur företag byter namn och organisationsnummer en gång per år och skriver anställningskontrakt på 6 månader med sina anställda för att undvika svensk inkomstskatt."

Rapporten visar också på en högre olycksfallsfrekvens än normalt vid två av de granskade infrastrukturprojekten. Normalt ligger olycksfallsfrekvensen vid anläggningsprojekt på 11-18 olyckor per 1 000 anställd och år. Vid Citybanan inträffade 31,4 arbetsolyckor per 1 000 anställd och år. Vid Citytunneln i Malmö inträffade 20,5 olyckor per 1 000 anställd och år.

Samtliga huvudentreprenörer (oftast handlar det om totalentreprenader) i de studerade projekten är stora internationella bjässar. Den största andelen av projektkakan har gått till tyska Bilfinger Berger som sammantaget har eller har haft entreprenader till ett värde av 5,6 miljarder kronor i de tre projekten, ungefär en fjärdedel av de samlade entreprenadkostnaderna.

Näst störst andel har NCC med 2,9 miljarder kronor. Övriga större entreprenörer är bland annat Skanska, Peab, Oden, Veidekke, Pihl & Son, Per Aarsleff, Züblin och Hochtief.

Den sammanlagda kostnaden för de tre projekten är 36 miljarder kronor och entreprenadkostnaderna svarar för 60-65 procent av den totala investeringen. I de stora entreprenaderna har, enligt LOs sammanställning, mellan 10 och 40 underentreprenörer varit
verksamma.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.