Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Säkerheten i byggarbilar släpar efter

Publicerad: 11 Oktober 2013, 09:20

Byggare kör betydligt mer oskyddat i sina lätta transportbilar än förare i personbilar. Lätta transportbilar saknar nämligen i stor utsträckning den säkerhetsutrustning som är standard i vanliga personbilar.


– Detta var ingen överraskning för mig och bekräftar att krocksäkerhet sedan lång tid tillbaka varit fokuserad på personbilar, konstaterar Bilprovningens expert, Morgan Isacsson, som utöver sin mångåriga erfarenhet från Bilprovningen har en gedigen bakgrund som forskare i transportbilssektorn.

De nedslående resultaten baseras på försäkringsbolaget Folksams nyligen genomförda undersökning från år 2013. Det som bland annat har granskats är resultat från krockprov och i vilken utsträckning de bägge bilklasserna lätta transportbilar respektive personbilar utrustats med säkerhetsutrustning.

– För att få till en ändring är mitt förslag att byggbranschen arbetar fram en egen branschstandard som ska gälla vid upphandling och inköp av hantverkarbilar, säger Morgan Isacsson.

Han menar också att resultaten visar den bistra verkligheten där det mesta styrs av pengar, vilket förstås påverkar trafiksäkerheten.

Morgan Isacssons lite mer detaljerade förklaring till varför det saknas viktig trafiksäkerhetsutrustning på de lätta lastbilarna är för att tillverkarna vill hålla nere tillverkningskostnaderna och försäljningspriset. Devisen att snålheten bedrar visheten stämmer alltså i högsta grad för denna fordonsgrupp.

– Innan lagstiftningen inom EU kommit ikapp teknikutvecklingen kommer många byggare att skadas och dödas i trafiken helt i onödan om branschen fortsätter att köpa in lätta transportbilar som inte kan uppfylla den säkerhetsnivå som är standard på vanliga personbilar.

Morgan Isacsson konstaterar också att lätta transportbilar dessutom får en lägre prioritering än vanliga personbilar i Euro Ncaps krocktester. Han exemplifierar skillnaden mellan fem och tre Euro Ncap-stjärnor. Skalan går från 1 till 5:

– Det kan innebära att bli skadad eller att bli allvarligt skadad eller dödad.Företagare och dess anställda tänker troligtvis inte så mycket på att man i en lätt lastbil är mer utsatt än i en modern personbil och därmed riskerar att dödas eller skadas allvarligt vid en trafikolycka.

Det finns dock en liten ljusglimt gällande säkerheten för transportbilar. Trots att säkerhetsskillnaden mellan hantverkarbilar och personbilar fortfarande är stor har det sedan Folksams undersökning 2011 skett små förbättringar sedan 2013 års undersökning. Fler bilar har antisladdsystem i dag.

Vill du läsa mer om transportbilar? Du hittar artiklar  i Byggindustrins biltema 32/2013 som är ute den 11 oktober. Om du är prenumerant kan du logga in under fliken ”För prenumeranter” här ovanför och läsa en pdf-version av tidningen.

Anders Myrdal - red@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.