Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Skillnader i rutiner kan vara orsaken

Publicerad: 3 Oktober 2013, 09:00

Fem personer har dödats under byggandet av Citybanan, hittills. Men under byggandet av Norra Länken har ingen dödats. Christian Lönnström på Arbetsmiljöverket tror att det finns förklaringar.


Det finns naturligtvis skillnader mellan de två projekten. Citybanan är ett tekniskt mer komplicerat projekt med Söderströmstunneln under vatten, närheten till tunnelbanan, byggandet mitt i Stockholm och mycket annat.Ingen av Citybanans dödsolyckor har inträffat i samband med själva tunneldriften.

Samtidigt rör det sig om två stora infrastrukturprojekt med tunnlar som byggs ungefär samtidigt. Och i båda projekten har man hittills arbetat omkring 6 miljoner mantimmar.

– Att jämföra Citybanan med andra stora infrastrukturprojekt är som att jämföra äpplen och päron. Visserligen är Citybanan ett stort och komplicerat projekt. Men de olyckor som vi ser där beror inte på det. Liknande olyckor skulle kunna hända på vilket bygge som helst, säger Christian Lönnström, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket i Stockholm.

Han säger att det finns skillnader i rutinerna och i hur man aktivt arbetar med arbetsmiljö och säkerhet.

– Det kan vara så enkelt som att man i Norra Länken ständigt har en person på plats som driver arbetsmiljö­frågorna. Det verkar finnas mer kontinuitet i arbetet med arbetsmiljö och säkerhet i Norra Länken än i Citybanan. I Norra Länken är byggherren via sin samordnare aktivt delaktig i upprättandet av arbetsberedningar, bland annat, säger Christian Lönnström.

Både i Norra Länken och Citybanan finns flera utländska entreprenörer. Då kan ett kontinuerligt arbete med arbetsmiljö och säkerhet vara ännu viktigare, anser han.

Men man kan inte påstå att olyckorna blir fler när utländska entreprenörer kommer in i stora anläggningsprojekt. På Citybanan verkar det som om de svenska entreprenörerna är lika mycket representerade i olycksstatistiken som de utländska.

Christian Lönnström pekar på olikheter i kulturen på arbetsplatsen som en tänkbar faktor.

– Möjligen kan man se att de olika hierarkiska strukturerna hos svenska entreprenörer och hos entreprenörer från andra länder skapar otydlighet. På svenska arbetsplatser och byggföretag är kanske arbetstagare mer självständiga och vana att tänka själva, på utländska, arbetsplatser och företag gör man som man blir tillsagd, säger Christian Lönnström.

Han framhåller att Citybanan har en utvecklad arbetsmiljöorganisation och många kompetenta personer som arbetar i den.

– Men det kan vara så att Trafikverkets beställarorganisation när det gäller Citybanan inte är den bästa för att hantera utländska entreprenörer med starkare hierarkier än vad vi är vana vid i Sverige.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.