Arbetsmiljö
SMS-tjänsten som ska öka säkerhetstänket på bygget
Publicerad: 10 november 2022, 09:11
Greg Gilbert, vd för Corporadio, som ligger bakom den nya tjänsten Safety Pings. Foto: Lina Börjesson
Ett nytt verktyg ska ge byggarbetare en ständig påminnelse i mobilen om vikten att tänka säkert.
Ämnen i artikeln:
arbetsmiljöUppsalaföretaget Corporadio har tidigare levererat tjänster som underlättar för företagsledningen att nå ut till medarbetare på fältet. Nu har de tagit fram en ny tjänst som ska hålla säkerhetstänket på agendan året om.
– Många byggföretag berättar att det är svårt att få in medarbetarna till kontoret för utbildning eftersom alla är väldigt upptagna. Många förlägger en heldag i en säkerhetspark för att prata om risker. Men vad händer tiden däremellan? säger Greg Gilbert, vd på Corporadio.
Safety Pings skickar länkar till korta säkerhetskurser via sms. Formen känns igen från "Stories" i sociala medier.
Läs även: Ohållbara chefsroller pekas ut som orsak till höga dödstal i byggbranschen – ”alarmerande”
Resultatet blev Safety Pings – en tjänst som på samma sätt som Corporadio levereras med SMS till medarbetarnas mobiler. Men i stället för vd-information om vad som händer i företaget handlar det nu om snabba och återkommande minikurser i säkerhet. Som medarbetare får du en länk till ett videoklipp, som liknar en “story” i sociala medier. Det kan till exempel handla om hur du använder en stege på ett säkert sätt. Sedan får du bekräfta att du har sett videon.
– Det är vanligt att om du aldrig råkar ut för en olycka så ökar ditt risktagande i farliga moment. Nu har vi skapat en återkommande påminnelse om hur viktigt det är att tänka säkerhet, säger Greg Gilbert.
Arbetsgivaren som använder Safety Pings kan lägga upp en planering med vilka videor som ska skickas ut. När ordningen är skapad upprepas den automatiskt. En nyanställd börjar automatiskt på steg ett och följer därefter sin egen “resa”. Eftersom medarbetaren måste godkänna att den har tittat på videon går det att följa vem som har sett på säkerhetsgenomgångarna.
– Tanken är att företagen ska kunna ta fram eget videomaterial men vi har också en katalog med korta videor att använda för den som snabbt vill komma igång. Vi har också fått förfrågningar från företag som vill använda verktyget för att påminna om energieffektivitet och att köra bränslesnålt. Det är också ett sätt att använda det, säger Greg Gilbert.