Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Sociala krav blir vanligare inom bygg

Publicerad: 20 Maj 2016, 14:03

Annelie Sundqvist, upphandlingsansvarig på Örebrobostäder tillsammans med Gunnar Hagman, affärsutvecklingsdirektör på Skanska Sverige, och Ingvar Nilsson, nationalekonom på SEEAB, som gjort en socioekonomisk analys av arbetet i Vivalla.

Foto: Elin Bennewitz

När Örebrobostäder planerade för renoveringen av miljonprogramsområdet Vivalla i Örebro hade de aldrig ställt sociala krav i upphandlingar tidigare. Nu är satsningen i Vivalla ett av de mest använda exemplen på sociala krav vid byggupphandlingar och arbetssättet blir allt vanligare.


Ämnen i artikeln:

ÖrebroUpphandlingÖrebrobostäderVivallaSkanskasociala krav

När Örebrobostäder upphandlade en entreprenör för renoveringen av miljonprogramsområdet Vivalla i Örebro 2012 testade de ett nytt grepp. I stället för att upphandla på lägsta pris valde de en rad kvalitetsparametrar, bland annat skulle entreprenören uppfylla sociala krav för att hjälpa långtidsarbetslösa i Vivalla ut på arbetsmarknaden.

– Vi hade inte ställt den typen av krav tidigare. Men vi hade en modig ledning med inställningen att blir det överprövat, ja, då vet vi det till nästa gång, säger Annelie Sundquist, upphandlingsansvarig på Örebrobostäder.

Skanska vann upphandlingen och det blev aldrig någon överprövning. Arbetsmarknadssatsningen, där arbetslösa i området erbjuds praktik i sex månader, utvecklades gemensamt av Skanska, Örebrobostäder och Arbetsförmedlingen och fick namnet Boendebyggarna.

När upphandlingen för Vivalla genomfördes 2012 var sociala krav i byggupphandlingar nytt i Sverige. Sedan dess har arbetssättet fått spridning. Annelie Sundström berättar att satsningen var mycket lyckad för Örebrobostäder. Nu ställer de regelbundet sociala krav i både stora och små upphandlingar.

Läs mer: Lönsamt att ställa sociala krav vid upphandling.

Gunnar Hagman, affärsutvecklingsdirektör på Skanska Sverige, berättar att Skanskas kunder allt oftare ställer sociala krav i upphandlingar. Och han tror att efterfrågan kommer att bli ännu större i framtiden.

– Vi har en stor utmaning framför oss när det gäller att integrera alla nyanlända svenskar. Byggbranschen är en stor del av samhället med cirka 15 procent av BNP och Skanska är ett av de större företagen. Vi har ett ansvar att bidra med lösningar, säger han.

Han lyfter gärna fram den medmänskliga aspekten av satsningar som den i Vivalla, men säger ändå att Skanska inte kan bortse från uppdraget att leverera vinst till sina aktieägare.

– Men för oss hänger ekonomisk-, social- och miljömässig hållbarhet ihop, säger han.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.