Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Sprängningstillbud förbryllar

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:42


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Tillbud med odetonerade sprängmedel som exploderar under efterarbetet har blivit en riktig plåga på Botniabanan. Utmed det i dagsläget 13 mil långa bygget har man haft hittills 39 rapporterade tillbud och det har fått både Arbetsmiljöverket och fackförbundet Seko att reagera.

Seko kräver i ett pressmeddelande att alla sprängningsarbeten vid Botniabanan ska stoppas tills orsaken eller orsakerna är utredda och Arbetsmiljöverket har tillsatt en speciell utredningsgrupp som ska göra en fördjupad undersökning.

- Vi kommer att besöka tre arbetsställen och följa hela salvserien, säger utredningsgruppens ledare, Stig Adolfsson på Arbetsmiljöverket i Solna.

Bara de senaste veckorna har det smällt flera gånger och vid ett tillfälle fick en maskinförare splitterskador i ansiktet när vindrutan krossades av detonationen. Botniabanans kvalitetschef Henry Sjödin välkomnar utredningen och hoppas att den ska ge nya kunskaper om tillbudens orsaker.

- Om vi bara visste det skulle det inte behöva hända. Vi har haft incidenter utmed hela sträckan på 13 mil och fördelat mellan olika entreprenörer.

Stoppkravet har han egentligen ingen uppfattning om eftersom det inte gjorts någon formell framställan.

- Vi har inte fått något officiellt krav från Seko. Allt jag har sett är ett pressmeddelande, så jag vet inte riktigt på vilken nivå det är. Däremot har Seko lokalt stoppat några arbetsplatser kortare tider efter att det varit tillbud.

De åtgärder man vidtar kan delas upp i två kategorier.

- Vi vidtar åtgärder för att minska riskerna för personskador, till exempel skyddsglas på maskinerna, men vi måste också komma åt varför det smäller. Just nu vet vi ju inte heller om det är onormalt många tillbud för det är bara här man har rapporterat alla incidenter. Det kanske smäller lika mycket på andra arbetsplatser också.

Roland Netterlind, vd för Bergsprängningsentreprenörernas Förening BEF, är delvis inne på samma linje.

- Att Botniabanan uppmärksammas beror på att det är oerhörda mängder bergvolym. Det kan röra sig om upp emot 60 procent av allt berg som flyttas i Sverige just nu. Medan det här har hänt har vi kännedom om sex till åtta liknande fall på annat håll.

Oavsett om Botniabanan är onormalt hårt drabbad tycks alla överens om att problemet med odetonerade sprängmedel har ökat på senare tid. BEF har därför tryckt på hårt för att få en haverikommission till stånd. Roland Netterlind tror att det högre tempot på byggen i dag är en orsak till att man missar sprängmedelsrester. Det bidrar också till att riskerna blir större när det väl smäller.

- Det finns säkerhetsavstånd man ska hålla men det är det ingen som gör på grund av tidspressen. Man kan höja säkerheten men det kostar pengar. Jag säger: låt det göra det och se till att det finns utrymme för det i priset till kunden.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.