Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Trafikverket håller inte med om NCC:s kritik

Publicerad: 23 Juni 2016, 05:18

Bengt Olsson, Trafikverkets presschef.

Foto: Kerstin Ericsson

Nu ger Trafikverket svar till Svante Hagman, chef NCC Infrastructure, apropå hans kritik om att säkerheten för anläggningsarbetarna inte tas på allvar i upphandlingarna.


Ämnen i artikeln:

UpphandlingNCCTrafikverketSvante Hagman

I nummer 20, 2016 av tidningen Byggindustrin skrev NCC Infrastructures affärsområdeschef Svante Hagman en debattartikel samt intervjuades på nyhetsplats. Här ställer Svante Hagman frågan om det är människoliv eller framkomlighet som är det viktigaste vid landets alla vägarbeten. Enligt honom borde Trafikverket sänka hastigheterna mer än vad de redan gör vid pågående vägprojekt. Det borde dessutom införas mer regelbundna hastighetskontroller och kameraövervakning.

Läs mer: Svante Hagmans debattartikel

Läs mer: Intervju med Svante Hagman

I grunden, anser Svante Hagman, måste säkerhetsarbetet finnas med som en viktigare del i projektens grundförutsättningar vid upphandlingar och därmed göras konkurrensneutrala.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson menar dock att parametrar som rör säkerheten i vägprojekten redan i dag finns med vid alla upphandlingar. Ingen entreprenör kan räkna med att vinna en upphandling om de inte visar på ett seriöst säkerhetsarbete.  Och vad gäller hastighetsbegränsningarna vid projekten finns det enligt Bengt Olsson redan möjlighet att sänka ytterligare under projekttiden om behov finns.

– Det går att justera hastigheten en bit in i projektet. Jag ser inte att vi har en motstridig inställning till säkerheten, men det finns en avvägning mellan samhällets behov av att komma fram och behovet av tillräckligt bra säkerhet. Dessa två intressen måste inte stå emot varandra, men de måste balanseras mot varandra, säger han.

Ett närmare samarbete mellan entreprenör och beställaren Trafikverket skulle kunna leda till förbättringar på vissa punkter, medger Bengt Olsson. Ett exempel är när man kommer överens om vilken period som arbetet i projekten ska ske. Då händer det inte sällan att entreprenören endast gör jobb under en del av perioden. Enligt Bengt Olsson kan det leda till att förbipasserande slutar bry sig om det under en stor del av tiden för avspärrningarna inte finns några arbetare på plats.

– Här skulle vi kunna närma oss varandra, så att när ett vägarbete har flaggats upp en period så genomförs det precis då, säger Bengt Olsson.

Några andra förslag gäller Trafikverkets egna möjligheter till uppföljningar:

– Vi skulle kunna bli bättre på att följa upp och kontrollera att entreprenörerna lever upp till säkerhetsplaneringen. Det finns mer att göra här. Entreprenörerna har säkerhetsgenomgångar på arbetsplatserna, men om Trafikverket kom ut på besök skulle det vara ett sätt för oss att hjälpas åt mer med att lyfta säkerheten, säger Bengt Olsson.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.