Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

"Vi har inte prioriterat säkerheten"

Publicerad: 29 Oktober 2013, 10:48

Lätta transportbilar har betydligt lägre säkerhetsnivå än personbilar. Det visar en rapport från Folksam som Byggindustrin rapporterade om i nr 32/2013.  Vi frågade tre leverantörer av lätta transportbilar om hur de ser på säkerhet och vad de gör för att förbättra den.


1. Varför är säkerhetsnivån i lätta transportbilar betydligt lägre än i personbilar?

2. Vad gör ni för att höja säkerhetsnivån i era lätta transportbilar?

3. När kommer era transportbilar ha lika hög säkerhetsnivå som era personbilar?

Mikael Sandberg, pressansvarig Skoda.

1. Jag kan bara svara för Skoda och i vårt fall finns ingen strategi att skilja på säkerhetsnivån mellan transportbilar och personbilar. Vår transportbil, Skoda Praktik, lanserades 2007 och har bland annat ABS-bromsar, antispinn, antisladdsystem, förar- och passagerarairbag samt sidoairbags.

2. Skoda Sverige bestämmer vad som ska vara svensk standard när det kommer till utrustning och säkerhet för bilar som säljs i Sverige. När det gäller Praktik så finns inga kompromisser. Alla säkerhetssystem som finns tillgängliga till den bilen är svensk standard. Denna strategi kommer vi följa också på framtida bilar, oavsett om det handlar om personbilar eller transportbilar.

3. Utvecklingen de senaste åren har gått fort och på våra nyutvecklade bilar har vi ännu högre säkerhetsnivå än för bara några år sedan med system som multikollisionsbroms, automatisk nödbroms och så vidare. När nästa generation Praktik lanseras kommer den garanterat ha en uppdaterad säkerhetsnivå som linjerar med modern teknik precis som våra kommande personbilar.

Fredrik Nilsson, t.f. informationschef Ford Motor Company.

1. Detta beror troligen på att efterfrågan i mycket stor grad varit fokuserad runt lastmöjligheter och priset för bilen. Vi märker dock att det har skett ett skifte, och fokus på säkerheten har helt klart ökat – detta är något vi varit angelägna om att svara upp till.

2. Ford har tagit ett helhetsgrepp om säkerheten – vi ska inte bara vara bland de absolut bästa på säkerhet i personbilar, utan även på transportbilar. Redan 2011 blev Ford Ranger första – och är fortfarande enda – pickupen med 5 stjärnor i Euro Ncap:s krocktester. Nu har vi fått samma toppresultat på nya Custom-modellen. Vi var först med att standardisera ESP (antisladd) på alla våra transportbilar, men nu tar vi det vidare och erbjuder för första gången till en transportbil modern säkerhetsteknik som Active City Stop till nya Transit Connect och Lane Keeping Alert/Driver Alert till Transit Custom. Allt detta leder till att vi i dag har en mycket hög nivå på både aktiv och passiv säkerhet i våra transportbilar.

3. Med de produkter vi erbjuder i dag, vill vi hävda att vi redan erbjuder säkerhet i klass med våra personbilar.

Anders Andreasson, produktchef Volkswagen Commercial Vehicles.

1. Utifrån VW:s perspektiv ser vi inte att säkerhetsnivån skulle vara betydligt lägre i våra transportbilar jämfört med personbilar. Utifrån Folksams studie från 2013 ligger flera av våra transportbilsmodeller bra eller mycket bra till jämfört med medelpersonbilen.

2. Säkerhet, aktiv såväl som passiv, ingår givetvis som en viktig parameter i det produktutvecklingsarbete som pågår kontinuerligt i hela VW- koncernen. Från Volkswagen transportbilars sida var vi till exempel tidigt ute med att förse alla våra fordon med antisladdsystem. Flera säkerhetssystem finns dessutom som tilläggsutrustning. Och vi har även börjat erbjuda körövningskurser som syftar till att utveckla våra kunders körkunskaper ytterligare, men även för att spara bränsle och minska slitage.

3. Som tidigare nämnts pågår vårt produktutvecklingsarbete konstant.

Anders Myrdal_red@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.