Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byggavtal & Löner

Jättepaket med infra i Västsverige

Publicerad: 28 oktober 2009, 14:37

Klart för beslut - den 9 november undertecknas avtalet om satsningen.


En rad knutar i Västsveriges infrastruktur löses upp när det västsvenska infrastrukturpaketet kommer på plats. Sammanlagt omfattar paketet projekt för 30 miljarder kronor.

Den enskilt största delen är järnvägstunneln Västlänken för 16 miljarder kronor.
Den 9 november ska en rad parter i Västsverige ha undertecknat ett avgörande beslut.

– Bland de tre större regionerna i Sverige har vi i västra Götaland hamnat på efterkälken, särskilt när det gäller satsningar på järnväg. Nu blir det ändring på det, säger Kent Johansson (C), ordförande i Beredningsgruppen för regionutveckling som har till uppgift att fördjupa samverkan mellan regionens kommuner och regionen.

Den 19 oktober fattade regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen beslut om infrapaketet. De andra avtalsparterna är Landstinget i Halland, Göteborgs Stad, Göteborgsregionens kommunalförbund, banverket och Vägverket.
I avtalet uttrycker parterna att de avser att tillsammans ansvara för finansieringen och genomförandet av paketet. Den vägen ska 3 miljarder kronor, 10 procent av totalkostnaden, komma.

Meningen är staten ska bidra med 15 miljarder kronor, alltså hälften av den sammanlagda beräknade kostnaden. Det råder stor enighet i Västsverige om att man ska inför trängselskatt som ska ge 12 miljarder kronor till finansieringen.
I dag kan inte tågen passera Göteborg på ett smidigt sätt. För Västsverige med sina många industrier och transporter till kontinenten och till Göteborgs hamn har det varit ett problem i många år.

Västlänken är tänkt att råda bot på detta. Den ska knyta samman Västkustbanan, den framtida Götalandsbanan för höghastighetståg, dagens västra stambanan, järnvägen till Norge via Trollhättan och Bohusbanan.

– Vi räknar med att kunna påbörja projektet Västlänken 2011, även om det kan dröja ytterligare något innan den första grävmaskinen är på plats, säger Kent Johansson.

VÄSTSVENSKA INFRAPAKETET
• Västlänken – en järnvägstunnel med stationer under centrala Göteborg. Beräknad kostnad: 16 miljarder kronor.
• Marieholmstunneln ska byggas under Göta älv i Göteborg. Kostnad med anslutningar: 4,2 miljarder kronor.
• Göta Älvbron är hårt sliten och ska ersättas med en ny bro. Kostnad: 2 miljarder kronor.
• Övrigt – upprustningar och utbyggnader för att förbättra kommunikationer och miljö. Kostnad: 5,2 miljarder kronor.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.