Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggfolk

Betong-Roger: ”Vi ska driva på granskningen av viktiga ämnen”

Publicerad: 10 Mars 2020, 05:49

Roger ”Betong-­Roger” Andersson, chefredaktör för tidskriften Betong.

Foto: Johanna Åfreds

Byggindustrin tar pulsen på Roger Andersson – alias Betong-Roger, chef­redaktör för tidskriften Betong.


Ämnen i artikeln:

betongTidskriften BetongBetonggalan

Vad är mest spännande inom betong just nu?

– Betongbranschen har vaknat upp ur en dvala där man under många år varit väldigt produktionsinriktad och inte talat så mycket om mjuka frågor. Men nu händer det väldigt mycket inom jämställdhet, arbetsmiljö och hållbarhet. Det finns en stor vilja till att vara en bransch som till exempel inte släpper ut så mycket koldioxid som den gör.

Du blev nyss inbjuden av Sveriges
Tidskrifter för att tala på ett seminarium om hur du lyckats med Betonggalan. Hur bra går den?

– Galan firade tio år förra året. Till att börja med gick den plus minus noll. Men sedan cirka fyra år tillbaka har vi en ”return on investment” på cirka 30 procent.

Du har blivit en branschkändis och profilerar dig själv ganska hårt i samband med galan. Vad tycker folk om det?

– Jag håller med om att det är lite på gränsen. Men faktum är att efter förra galan så gav 60 procent av besökarna mig högsta betyg i utvärderingen.

Varför behövs journalistik om bygg och olika material?

– Branschtidningar kan spela en viktig roll som influencers, vara med och påverka och göra skillnad. Vi ska driva på granskningen av viktiga ämnen. Journalistiken ska också väcka stolthet hos dem som jobbar i branschen, att alla duktiga människor lyfts fram.

Du har ibland stuckit ut hakan i sociala medier och kritiserat Byggindustrin på ett kärvänligt vis. Vad tycker du om tidningen egentligen?

– Den har verkligen blivit bra. Jag är positivt överraskad av omgörningen som gjordes för ett år sedan.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.