Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byggfolk

Byggnads medlems?ras fortsätter

Publicerad: 15 november 2012, 15:42

På tio år har Byggnads tappat 20 procent av sina medlemmar och snart är antalet medlemmar under 100 000 om utvecklingen fortsätter. Förbundsordföranden Johan Lindholm säger att Byggnads måste bli mycket bättre på att informera om hur viktigt det är att vara med i facket.


Nu lovar Johan Lindholm att Byggnads ska vara mycket mer synligt framöver.– Det har varit lyckta dörrar i många år. Nu blir det ändring på det. Det ska bli mer transparens inom Byggnads och vi ska ha en nära och schyst dialog med medlemmarna, säger Johan Lindholm.

Toppåret 1991 hade Byggnads 160 763 medlemmar. Sedan dess har antalet medlemmar minskat med 35 procent. Enda undantaget var 1994–95 då 13 medlemmar tillkom. Mellan 1999 och 2000 växte förbundet när Svenska bleck- och plåtslagareförbundet gick in i Byggnads. Från årsskiftet fram till oktober i år har medlemmarnas antal minskat med 1 519.

– Självklart är det inte positivt att vi förlorar medlemmar. Men det betyder inte att vi inte för en daglig kamp för våra medlemmar. Och vi måste bli bättre på att tala om alla de viktiga saker som vi gör, säger Johan Lindholm.

Han nämner att Byggnads hjälper medlemmar med juridiskt stöd i olika tvister med arbetsgivare, med frågor kring kollektivavtal och med frågor kring arbetsmiljö, bland mycket annat.

– Och i dessa varseltider blir vårt arbete med att stödja medlemmar som står inför varsel och uppsägningar ännu viktigare, säger Johan Lindholm.Påverkas kollektivavtalets tyngd och relevans när ni får färre medlemmar?– Ja, på sikt kan det bli så om vi inte vänder trenden. Självklart kan vi sätta mer tyngd bakom orden när vi är       fler. Men arbetsmarknadsmodellen bygger på att fack och arbetsgivare är två jämbördiga parter. Hur påverkas den svenska modellen när fackförbunden tappar medlemmar?– Om vi ska ha kollektivavtal som är värda namnet ska de gälla alla på svensk arbetsmarknad. Jag välkomnar yrkesarbetare från andra länder, vi behöver arbetskraften och mångfalden. Men alla på den svenska arbetsmarknaden ska arbeta under samma villkor, säger Johan Lindholm.

Att svenska kollektivavtal ska gälla fullt ut, också för  arbetare från andra länder, spelar också en roll för konkurrensneutraliteten mellan företag anser Johan Lindholm.

– Vi blir väldigt ofta uppringda av företag som är med i Sveriges byggindustrier och som vill att vi ska besöka arbetsplatser där företag ägnar sig åt illojal konkurrens genom att utnyttja utländska arbetare.

Att medlemmarna blir färre påverkar Byggnads ekonomi. Under 2007 fick förbundet in 299 miljoner kronor i förbundsavgifter. Under 2011 hade summan sjunkit till 239 miljoner kronor.

– Färre medlemmar betyder minskade intäkter, säger Johan Lindholm.

En byggnadsarbetare som tjänar 29 700 kronor eller mer och som bor i Stockholm betalar 511 kronor i medlemsavgift till Byggnads. Den som bor i region Väst betalar 483 kronor. Till dessa summor kommer 195 kronor i a-kasseavgift. Av det är 70 kronor det som Byggnads kallar arbetslöshetsavgift, den avgift som regeringen införde då medlemskap i a-kassan blev dyrare.

– Det betraktar vi som en straffavgift, något som ingår i regeringens arbete för att trycka ner våra löner.Är inte avgiften för medlemskap i Byggnads i högsta laget om ni vill locka nya medlemmar?– Avgiften är inte hög, den är relativt normal. Men vi jobbar ständigt för att den ska sänkas på sikt och någon höjning är inte aktuell.Har arbetsgivarnas agerande på något sätt bidragit till att medlemmarna blir färre?– Jag vill och hoppas att arbetsgivarna ser att styrkan i gemensamma förhandlingar ligger i att vi är jämbördiga och att ingen tjänar på att motparten är svagare. Tyvärr finns det arbetsgivare som hotar byggnadsarbetare så att de ska låta bli att ta kontakt med oss. Det är inget som gör oss svagare utan snarare tvärtom, det stärker oss.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.