Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byggfolk

Fem vanliga byggfloskler – och vad de egentligen betyder

Fem vanliga byggfloskler – och vad de egentligen betyder

Värdeord, gamla sanningar och rena rama flosklerna. I näringslivet frodas begreppen som ska visa vad företaget står för utan att egentligen säga någonting. Vi förklarar några exempel på Corporate – nej – Construction Bullshit.

Publicerad: 31 mars 2021, 08:16


Vad betyder det egentligen att vara samhällsbyggare?

Illustration: Max Entin

Innehåll

 

”Alla har projektet i fokus”

Betyder: Vi gör inte bara det här för att sko oss på vår beställare, utan vi vill själva att bygget ska se rakt och snyggt ut också.

Illustration: Max Entin

”Nu har vi ett mer selektivt anbudsförfarande”

Betyder: ”Nu tar vi bara uppdrag som vi inte går back på”

 

Illustration: Max Entin

 

”Vi satsar på kärnverksamheten”

Betyder: ”Av någon anledning har vi haft verksamhet som vi inte själva begriper oss på. Nu säljer vi den till någon som vill ha den”.

Illustration: Max Entin

 

”Vi är samhällsbyggare”

Betyder: ”Folk tar byggbranschen för givet och tycker att vi bara myglar. Vill de hellre bo i ett tält i skogen?”

Illustration: Max Entin

 

”Hela kedjan”

Betyder: ”Nu får vi anstränga oss att visa att vi hänger ihop och inte bara bråkar om nedersta raden hela tiden”.

 

Illustration: Max Entin

 

Bonusfloskler (inte exklusiva för byggbranschen)

”Laget före jaget”

Betyder: ”Det är din uppgift att se till att det som andra inte orkat göra ändå blir gjort”

”Vi ser över våra rutiner”

Betyder: ”Vi har koll på våra rutiner, men vi ska se över vem vi kan skylla det här pinsamma avslöjandet på och ge hen sparken.”

”Humankapital”

Betyder: ”Som personal fast lite finare ... fast också med lite luddigare arbetsvillkor”

 

Corporate Bullshit genom åren

Det går trender i värdeord och i takt med att samhället har förändrats har även nya uttryck kommit på modet … för att snabbt bli utslitna och tappa innebörd.

 

I det velourbeklädda 70-talet var det mjuka värden som skulle kommuniceras, som relationer och gräsrötter, men när 80-talets kapitalism fick fäste skiftades fokus till hårdare näringslivsord som ”ta på ledartröjan”, ”spjutspetskompetens” och ”satsa på kärnverksamheten”. Men med tiden har även dessa uttryck tappat sin innebörd och blivit mer vaga. Ändå kan den som bläddrar i börsbolagens årsredovisningar hitta gott om floskler med anor från 80-talet. 

Efter millennieskiftet har många engelska ord kommit in och floskler på svenska. Hur känns till exempel ”pinpointa” och ”win-win-situation” i dag?

 

Ett fortfarande flitigt använt uttryck är ”hygienfaktor”, som kan sättas som etikett på det som bör ses som en självklarhet. Hygienfaktor kan med fördel kombineras med till exempel ”hållbarhet”. Trots den viktiga innebörden i att se miljömässiga och sociala faktorer som centrala i verksamheten är det nog många som slutar lyssna efter frasen ”hållbarhetsfokus är en hygienfaktor i dag”.

 

Anders Siljevall

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.