Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggfolk

Han lär branschen att lyssna

Publicerad: 7 Mars 2011, 13:32

Björn Hellström vittnar om att medvetenheten om ljud blivit en viktig del i samhällsplaneringen. I ljudlabbet på Konstfack samlas branschföretagen för att testa sig fram innan de börjar bygga.


Inne i ljudlabbet på Konstfack i Stockholm har en grupp arkitekter tagit plats i stolarna för att få en första introduktion. Det är labbets initiativtagare Björn Hellström som tar till orda.

– Labbet har en social funktion. Här kan olika kompetenser mötas och simulera olika ljudmiljöer. Oavsett vilken bakgrund vi har är alla lika bra på att lyssna, säger han.

Ljudlabbet har funnits i två år och är det enda hittills i Sverige. Intresset för ljud och akustik har ökat snabbt på bara några år och Björn Hellström välkomnar att den visuella dominansen inom stadsplanering börjat utmanas.

– Tjänsterna börjar efterfrågas av näringslivet. Ljud börjar snart likställas med ljusformgivning, säger Björn Hellström.

Exempel på aktörer som besökt labbet är kommunala miljöförvaltningar, Trafikverket och olika arkitektkontor. När nya arkitekturhögskolan i Umeå skulle byggas gjordes simuleringar i labbet. Ljudfilerna skickades sedan till Umeå där arkitekterna på White och Henning Larsen lyssnade på dem.

– Vi gjorde simuleringar av olika väggmaterial och tog fram rumsavskiljningar för att undvika överhörning mellan rummen, berättar Björn Hellström.

Björn Hellström är arkitekt och doktorerade år 2003 i arkitektur, musik och akustik vid KTH:s arkitekturskola. I dag är han docent i arkitektur och gästprofessor på Konstfack på deltid samtidigt som han jobbar deltid som akustisk designer på Tyréns. I början av 1980-talet var han musiker och hade bland annat jobbet som kapellmästare på Stockholms Stadsteater.

– Det är vanligt att akustiker sysslar med musik. Jag intresserar mig för det interdisciplinära och är för tillfället även involverad i en ljudkonstinstallation under en bro vid Stockholms central.

Inne i labbet fortsätter ljudproverna och diskussionerna. Vi får höra hur en föreläsares stämma låter för den som sitter allra längst bak i en hörsal, liksom ljudnivån i några av Stockholms gallerior.

Iett av forskningsprojekten som Björn Hellström är involverad i för tillfället. Det handlar om ett samarbete med tågtillverkaren Bombardier, där simuleringar görs av både ljud och vibrationer inne i höghastighetståg.

– Vi vill lägga till ljud i kupéerna som släcker ut det passagerarna inte vill höra, säger han.

För att hamna rätt i simuleringarna används både tekniska data från tillverkaren och egna ljudinspelningar från snarlika miljöer.

– Målet är att bygga upp ett arkiv med många olika typer av ljud som kan användas i framtida simuleringar, säger Björn Hellström.

Björn Hellström vänder sig dock mot det gamla invanda begreppet buller. Nästan allt fokus har fram tills nu lagts på att jobba defensivt med att sänka decibelnivåer och skydda sig mot ljud.

– Det viktiga är att inte bara tala om störningar utan om ljudkvalitet och det vi vill höra. Då skapar man en dialog mellan beställare, arkitekter och de som bygger.

Men blir det inte väldigt dyrt att väga in ljudaspekten i allt som ska byggas?

– Inte mot en totalbudget. Fördelen med att göra rätt från början är att man inte behöver gå in och göra dyra efterkonstruktioner. Det finns många exempel på projekt där man snålat på att bygga in akustiken och fått lov att sätta in ett rutigt absorbentundertak i lokalen i efterhand. En otroligt tråkig lösning, konstaterar Björn Hellström.

Någon universallösning för att nå den perfekta akustiken finns inte, betonar han.

–  Man ska fråga sig vilken funktion rummet ska ha. I en hörsal vill man uppnå annat än i en reception på ett sjukhus där man jobbar med sekretess.



LÄS HELA ARTIKELN I TIDNINGEN BYGGINDUSTRIN, NR 8, 2011



Fakta: Vad är akustisk design?

Akustisk design handlar om att skräddarsy ljuden i samklang med ett rums verksamhet och funktion. Det kan dels gälla att rensa bort oönskade ljud.  Det kan även handla om att designa miljön genom rumsakustiska lösningar, exempelvis ljudabsorbenter, diffusorer och rumsform. Inom akustisk design ingår också möjligheten att lägga till exempelvis atmosfärskapande och musikaliska ljud. En akustisk designer ställer alltid frågan: Vad vill du lyssna på?

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.