Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byggfolk

Partnering – en lagsport för att nå målet

Publicerad: 17 november 2017, 10:59

Partnering och lagsport bygger på samma principer. Gemensamma mål, tydlig taktik och ett sammansvetsat lag är förutsättningar för att lyckas.


NCC genomför just nu event om partnering runtom i landet. Nyligen kom turen till Stockholm där

Jacob Westerlund, partneringledare på NCC, berättade hur bolaget arbetar.

– NCC Partnering är en strukturerad samverkansform. Ni som nyckelaktörer ska lösa ett uppdrag i öppen dialog. Projektets bästa står alltid i fokus, förklarade Jacob Westerlund.

Gemensamma mål, gemensam organisation och gemensam ekonomi är viktigt för ett framgångsrikt partneringsamarbete. I kundenkäter har leverans i rätt tid, konstruktiv samverkan och effektivt resursutnyttjande nämnts bland de stora vinsterna med partnering.

– Genom att samlas tidigt minimerar vi riskerna för fel projektering, berättade Jacob Westerlund, som också slog ett slag på för att tänka längre fram än det enskilda projektet.

– Istället för att avsluta en framgångsrik samverkan när projektet är avslutat – handla upp en serie projekt och återanvänd samma team. På så vis förs lärdomar vidare mellan projekten.

Partnering har mycket gemensamt med idrottens värld. Jacob Westerlund menade att många lärdomar finns att hämta där.

– Vi är i samma lag och spelar tillsammans mot ett gemensamt mål. Alla kompetenser och roller är viktiga. Vi arbetar också proaktivt för att ta fram hur vi arbetar när det uppstår konflikter.

Magnus Josephson, expert på offentlig upphandling, berättade hur partnering är förenligt med LOU.

– Får man? Ja! Kan man? Ja! LOU reglerar bara hur man upphandlar, inte hur man samarbetar.

Allt vanligare

Magnus Josephson berättade att partneringformen har blivit vanligare med åren och sprider sig nu även vidare till branscher utanför byggsektorn, som IT och drift och skötsel av fastigheter. Tidig dialog är en viktig förutsättning för lyckad partnering. Enligt Magnus Josephson behöver en upphandlare inte vara rädd för tidig dialog.

– EU-direktiven och nya LOU uppmuntrar till att tala med leverantörer. När man inte pratar går man mista om kunskap, förklarade han.

Sportreferenserna låg nära till hands även i upphandlingsprocessen.

– Det är egentligen ingen skillnad på att spela fotboll och att göra en upphandling. I de allra flesta fall har upphandlare kompetensen som krävs, men de har för få i sitt lag. En ensam målvakt klarar sig inte länge i en fotbollsmatch, berättade Magnus Josephson.

Toppa laget

Beslutsfattare som sätter målet för projektet är viktiga att ha med. Det krävs dock experter på området som har koll på marknaden, kan göra kravspecifikationen och läsa anbud. Sedan behövs en LOU-kunnig som kan fungera som bollplank och som kan svara på frågor när målsättningen väl är på plats.

Finns det då möjlighet att tilldela en entreprenör vars anbud inte har det lägsta priset? Enligt Magnus Josephson finns inga hinder för detta.

– Tidigare har det stått ”lägsta pris” eller ”ekonomiskt mest fördelaktiga”. I nya LOU har man av pedagogiska skäl listat ”lägsta pris” under ”bästa förhållande mellan pris och kvalitet”.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.