Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggfolk

Riktig höjdare att bo på jumbojet

Publicerad: 24 Februari 2009, 12:12

- Jumbojet-projektet är det enda i sitt slag i världen och är ett mycket bra exempel på ”recycled design”, säger arkitekt Daniel Monsén, som ritat varje skrymsel i planet. Han är arkitekten i det team som tillsammans med uppdragsgivaren Oscar Diös, för övrigt barnbarn till byggmästare Anders Diös, har skapat en otrolig skapelse och upplevelse.


Här på Jumbojeten kan man ta in för det facila priset på omkring 350 kronor natten. Rummen kommer att ha tre till fyra bäddplatser.
- För den som vill bo i dubbelrummet bland spakarna i cockpit blir det lite dyrare, säger Daniel Monsén.

I cockpit finns askkoppen kvar. Det var mycket vanligt att piloterna förr rökte cigarr under flygningen. I cockpit finns också en liten lucka kvar i taket som användes vid en eventuellt evakuering då personalen snabbt via en lina fick repellera sig ut genom den lilla öppningen.

- Precis som Batman, säger Daniel Monsén, och skrattar.

- Vi har med små medel försökt behålla flygplanskänslan och typiska detaljer. Att skapa ett boende i en flygplanskropp har varit en tuff men rolig utmaning, säger Daniel Monsén, när vi går vår rundvandring i planet. Han är själv intresserad av flygplan sedan barnsben.

- Min far jobbade inom SAS i 40 år och min bror är pilot, säger han. Det är häftigt med flygplan, säger Daniel Monsén, som tar tillfället i akt att då och då flyga i en simulator.

Fem-sex personer bor i planet vid Byggindustrins besök denna dimmiga vinterdag. Vi träffar ett par tyska ungdomar, Katrin Kärger och Julian Röpcke, som enkom kommit till Sverige för att bo på jumbojeten, som öppnat i dagarna.

Det är spännande, en helt klart annorlunda upplevelse, säger de.

- Att jobba här känns också mycket speciellt, säger Farhana Gaya, klädd i sin fina och tidstypiska flygvärdinneuniform. Personalen som jobbar i receptionen har alla tidsenliga flyguniformer a´ la 70-tal. I receptionen arbetar också platschefen Gisela Olsson samt Anne-Lie Strömberg och Rod Serov Pearson.

Det är en häftig upplevelse. Man får en gigantisk rymdkänsla när man är ombord på planet.. Det är en milsvid utsikt ut över Arlanda med omnejd, i fjärran ser man planen redo för start och landning.

- Utmaningen var att till en låg kostnad få ett så tidstroget, spännande, fint och komfortabelt plan som möjligt. Med flygkänslan kvar, säger Daniel Monsén.

Här fanns sittplatser för 440 passagerare, som idag är omvandlade till 24 rum och 75 bäddplatser. Här kan företag också ha sina konferenser, loungen kan hyras för 1 600 kronor dagen. Konferensdelen är flexibel och kan utformas efter behov.

Flygplanet 350 ton tungt är på 70 x 6,5 meter.

- Det har varit en riktig utmaning och ett pussel att få ihop inredningen, säger Daniel Monsén, stolt när han visar upp alla ljusa utrymmen.
Jumbojeten är ett gammalt Pan Am-plan, med den obligatoriska 70-talsbaren i övre däck. Den har haft tio ägare och gått till destinationer som Singapor, Kanada och New York. Nu står planet parkerat bredvid motorvägen och man sover nio meter upp i luften i den övre sviten i cockpit. I många år var det avställt på Arlanda ända sedan 2002 när Transjet gick i konkurs. Därefter bogserades planet och vinschades på plats.

- Planet var i ett otroligt risigt skick när vi tog över det. Det hade stått utan underhåll i många år och allting låg huller om buller i planet, säger Daniel Monsén vidare.

- Det var viktigt att hitta den rätta känslan. Färgsättningen går i blått och orange och vi har återanvänt bagagehyllor och andra detaljer.
Daniel Monsén berättar att han alltid jobbar med 3D-modulering och 3D-skisser. Det gjordes många skisser först.

Olika delar testades och vi kollade noggrant för att få fram den rätta känslan, säger Daniel Monsén, specialist på BIM-teknik och som bland annat ritat lyxhotell i Kina under ett par år.

I första klass på andra våningen är det lounge och i det som nu är konferensdelen hänger syrgasmaskerna ner.

- Den här delen har bevarats intakt, säger Daniel Monsén, när vi går vidare i planet.

Oscar Diös kommer via sina bolag att både äga och driva Jumbo Hostel. Han driver sedan fyra år Uppsala vandrarhem och hotell.

Tanken är att bygga upp en vandrarhemskedja under namnet Jumbo Hostel i anslutning till flygplatser runt om i världen.

Projektet startade i augusti 2008. Byggentreprenör är SHD-Construction. A-sidan ett arkitektkontor som utformat bland annat trapporna har också medverkat i projektet.

- Vi har under hela byggtiden haft en mycket bra synergieeffekt med alla inblandade parter, säger Daniel Monsén. Det har funnits en framåtanda och ett engagemang hos alla parter.

Flygplanet fyller alla byggnormer och myndighetskrav. Det är högt i tak och planet är en hybrid mellan byggnad och fordon.

- En häftig grej, säger Daniel Monsén vidare, när vi tittar på planet utifrån, är att man på den tjugofem meter långa vingen, som ska kantas med ett stängsel, kan ha vigslar, mingelpartyn eller kräftskivor. Vi planerar också två rum i flygplansmotorerna med plats för två sängar.

- Arlanda har stöttat projektet fullt ut. Jag är jättestolt över resultatet, säger Daniel Monsén.

Arkitekt Daniel Monsén

Ålder: 33 år.
Bakgrund: Chalmers, Göteborg.
Familj: Sambo och hund.
Bor: Stockholm
Bakgrund: Ritat lyxhotell i Kina i egen regi. Han tycker för övrigt att det byggs för lite höga hus. Han har en dröm att bygga ett höghus på Gärdet. Jobbat med hotellinredning för Häringe slott och Grythyttan.

MARIANNE SILÉN - marianne@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.