Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggfolk

Uppfinnaren fortsätter att säkra vägarna

Publicerad: 4 Juli 2019, 04:00

Den mobila vägbom som började användas för två år sedan har varit till stor nytta. Sören Carlsson på Skanska fortsätter att ta fram nya produkter som ökar säkerheten för vägarbetare.

Foto: Trafikverket

I två säsonger har Sören Carlssons trafikbom gjort vardagen säkrare för vägarbetare. Inför sommaren har han varit med och tagit fram en ny säkerhetsprodukt som förändrar trafikanternas beteende.


Ämnen i artikeln:

Skanskasäkerhetinfrastrukturprojektsören carlsson

När Sören Carlsson anställdes som utvecklingsledare för trafiksäkerhet på Skanskas region Asfalt tog han med sig sina idéer om hur man skulle kunna stoppa trafikanter som passerar ett vägarbete – utan att använda oskyddade trafikvakter. Resultatet blev en mobil trafikregleringsbom som kunde öppnas och stängas på säkert avstånd.

Nu har bommen använts i två säsonger. Hur har det gått?

– Den används fortfarande och vi håller på att ta fram nya varianter, till exempel lättare bommar som kan stå på en släpkärra och som kommuner kan använts, säger Sören Carlsson.

Han ger ett tydligt exempel på bommens nytta:
– För ett år sedan blev den påkörd av en lastbil och hamnade i diket. Det kostade 18 000 kronor att renovera den. Men vad hade det kostat att ”renovera” en människa?

Måste lita på tekniken

Sören Carlsson berättar att målet är att öka automatiseringen av bommen, som i dag styrs av en människa.
– Trafikverket kräver det i dag, men man måste lita på tekniken.

LÄS MER: Skanska skyddar arbetare med befintlig teknik

I år har Skanska börjat använda en ny säkerhetsanordning – en elektronisk ljustavla som fästs på arbetsfordonet och som med en pil signalerar till bilisten att hålla avståndet. Ett antal skyltar är i bruk och resultaten syns redan.
– Man märker hur hastigheten går ner hos de som passerar. Trafikanterna behöver en tydlig instruktion och de är rädda om sina fordon. Ser de pilen vet de att de ska hålla ut. En människa ute på vägen, tänker de, kanske flyttar på sig.

Kommer ni använda ljustavlorna ännu mer i sommar?

– Ja, vi har köpt in ytterligare tre, fyra stycken som vi ska montera. En stor fördel är att de anställda tycker att de är enkla att använda. De kommer att finnas lite varstans ute i landet.

Hur ser du på att den här typen av lösningar behövs för att trafikanter ska sakta ner?

– Tyvärr måste vi fortsätta att lägga resurser på den här typen av lösningar. Jag kan förstå att en del har tider att passa och att vägarbetena ses som jobbiga hinder. Men det är ju bara tillfälligt och det är människor som riskerar livet.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.