Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggfolk

Växande vackra affärer

Publicerad: 23 Mars 2009, 12:16

Byggindustrin träffar Karin Almqvist, vd på Victrix, och en av finalisterna i Beautiful Business Award 2009. Av 1 731 nominerade gick tolv till final.


Karin Almqvist hur känns det?

– Det känns jätteroligt! Trots att jag inte vann är jag stolt och glad att gå så långt som till final.

Hur jobbar ni?

– Vi jobbar nära kunderna. Det är viktigt att vi inspirerar dem och ger råd och bra val i den inredningsdjungel som bostadsköpare ofta möter.
Victrix Svenska AB Grundades 1997 av Karin Almqvist.

Varför startade du företaget?

– Jag var tidigare affärsområdeschef i ett statligt bolag där jag var personalansvarig. Jag kände att jag ville göra något riktigt kreativt och roligt. Jag arbetade hos Skanska som inredningskonsult. Ryktet om det goda arbetet spred sig och behovet av fler inredare gjorde att jag fick börja anställa personal i Victrix.

Vad betyder Victrix?

– Det är latin och betyder ”segrarinna”.

Vad riktar ni in er på?

– Vi har redan från starten riktat in oss på upplevelsemiljöer, både när det gäller butiks- och utställningslokaler, evenemang och inredning i offentliga miljöer, säger Karin Almqvist, när vi träffas på kontoret i Solna.

Under 2004 tillkom Victrix Bygg- och Anläggning och 2007 tillkom Victrix VVS & El och Fastighetsservice. I dag arbetar 15 bygg- och anläggningsarbetare och projektledare i företaget, med bland annat schakt- och fästningsteknik.

Man ägnar sig åt markarbeten med schakter, gjutning av grunder för byggnader, platt- och stenläggning och vvs- och elinstallationer.

– De olika grenarna är självständiga verksamheter inom företaget. Det ger våra kunder en bredare service genom att vi kan samordna större uppdrag och erbjuda helhetslösningar, säger Karin Almqvist.

Hon tillägger att företaget inom den närmaste framtiden behöver anställa ytterligare nio personer.

– Vi behöver till exempel flera medarbetare som kan installera bredband och vi behöver en rörmokare också.

Berörs ni inte av krisen?

– Självklart berörs vi av krisen som drabbat byggbolagen som sagt upp väldigt mycket personal. Men det är där vi kan gå in nu och hjälpa dem när de själva inte kan ha fast anställda konsulter. Jag märker dock att visningar av bostäder har ökat rejält, det kommer otroligt med folk, säger Karin Almqvist.

Mycket av nyproduktionen är såld. Efter vårt möte ska Karin Almqvist besöka Veidekke och Besqab.

– Jag tror att konjunkturen kommer att vända redan efter sommaren i år.
Vilka är kunderna?

– Vi tar hand om inredningsvalen i stora byggprojekt. Våra kunder är bostadsbyggare som Skanska, JM, Värmdöbygg och Veidekke. Vi tar hand om deras kunder, när det är dags att välja inredning till den nya bostaden. Våra åtta inredare arbetar dessutom med att formge inre miljöer på kontor, butiker, äldreboenden, gods och gårdar. Vi jobbar i ett brett spektrum.
Förra året träffade vi cirka 760 bostadsköpare.

Hur ser trenderna ut idag?

– Trenderna är inte lika tydliga som de har varit. Men i stället för långa handtag på dörrarna är det nu kortare handtag och knoppar som gäller. Furu har också kommit tillbaka.

– Jag vill träffa kunderna i ett tidigt skede så att vi kan påverka sortimentet, ju tidigare desto bättre. Då vi kan granska köksritningar och andra bygghandlingar mer noggrant så att vi får ihop helheten på bästa sätt. Vi har väldigt medvetna kunder i dag. Sist men inte minst har vi en ytterst noggrann dokumentation på allt vi gör, säger Karin Almqvist.

För att möta kundernas krav att få se och känna på alla tillvalsmöjligheter i verkligheten kommer Victrix att öppna ett eget Showroom för alla leverantörerna och deras produkter. Till utställningen kommer nya bostadsköpare för att få inspiration och hjälp med sina inredningsval.

– Vi har även en ambition att erbjuda branschen seminarier och utbildningar inom färg och form. Ett showroom på hela 1 300 kvadratmeter öppnas i Solna till hösten. Det här blir en spännande tid, säger Karin Almqvist.

Fakta
Beautiful Business Award 2009 är en nationell tävling som lyfter fram spännande kvinnliga företagare i syfte att inspirera Sverige till ett mer hållbart företagande.
Tävlingen arrangeras i samarbete mellan Öhrlings PricewaterhouseCoopers och nätverket Driftig.nu. I årets tävling medverkade även Nutek med en ny priskategori som lyfter fram kreativa företagarkvinnor inom tjänstesektorn.
Tävlingen utser Årets företagerska, Årets tjänsteutvecklare och Årets uppstickare.

Karin Almqvist, vd Victrix
Född: 1966
Familj: Maken Micke som arbetar inom bygg- och anläggning. Barnen Ida och Leo och bonussonen Robert.
Bor: Stenhamra, Ekerö.
Intressen: Resor långt bort som Maldiverna, Brasilien, Thailand och Västindien.

MARIANNE SILÉN - marianne@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.