Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byggfolk

Veidekkes nya kommunikationsdirektör: ”Jag har själv saknat förebilder”

Publicerad: 14 September 2020, 06:23

Kristina Andreasson vill att Veidekke och byggbolag ska jobba med kommunikation som ett sätt att driva affär.

Foto: Veidekke

Veidekkes nya kommunikationsdirektör Kristina Andreasson försvarar klyschan att varumärken ska byggas inifrån och ut men ser förbättringspotential när det gäller att locka nya och olika människor till byggbranschen.


Ämnen i artikeln:

Veidekke

Veidekkes nya kommunikationsdirektör Kristina Andreasson försvarar klyschan att varumärken ska byggas inifrån och ut men ser förbättringspotential när det gäller att locka nya och olika människor till branschen.

Den 15 september tillträder Kristina Andreasson tjänsten som Veidekke-koncernens kommunikationsdirektör med ansvar för entreprenadkoncernens kommunikation, varumärkesbyggande och krishantering. 

Läs även: Norska Veidekke slog förväntningarna under andra kvartalet

Byggindustrin ringde upp henne efter att hon i sann kommunikatörsanda själv informerat om sin nya tjänst.

Varför vill du bli intervjuad om ditt nya jobb?

– Vår bransch behöver fortsatt en ökad mångfald. Jag kommer inte från byggbranschen från början och är inte man, likt majoriteten i den här typen av företag. Det är viktigt att kvinnor, olika kompetenser och bakgrunder, också kliver fram. Jag själv har saknat förebilder och mångfald under mina år i branschen.

Vad har du gjort tidigare?

– Jag har studerat marknadsföring i London och var vid 27 års ålder marknadschef på ett bolag som ingick Bringkoncernen. Jag har även arbetat som konsult med fokus på lojalitetsprogram för stora detaljhandelsföretag i Skandinavien. Jag halkade av en slump in som konsult på Veidekke Eiendom (numera Nordr) 2012 och fattade ganska snabbt tycke för den värderingsdrivna koncernen.

Är byggbolag generellt för dåliga på att arbeta med kommunikation för att driva affär?

– Ja det tycker jag absolut. Och även Veidekke har en stor potential här. Jag tror att vi generellt i branschen har en övertro på vad våra målgrupper orkar lyssna på. Vi är duktiga på att berätta vad vi är bra på men mindre vassa på att faktiskt skapa känslor, väcka intresse och nyfikenhet. 

Du har ansvar för Veidekkes krishantering också. När får du hantera en sådan tror du?

– Jag hoppas att det dröjer innan jag behöver hantera en kris. Det är oerhört viktigt att vi alltid håller etiken och värderingsarbetet vid liv och högt upp på agendan internt.

Skiljer sig Veidekkes kommunikation i Norge från den i Sverige?

– Ja, delvis. Framöver hoppas jag att Veidekke får en ännu tydligare identitet som omfamnar hela Skandinavien. I Danmark heter vi Hoffmann. I Norge har vi funnits sedan 1936 och kännedom är ingen utmaning. På den svenska marknaden är vi däremot en tonåring och utmanare som börjar bli vuxen och fortsatt behöver arbeta med kännedom och associationer.

Läs även: Historierna bakom bolagens udda namn

Snygga filmproduktioner och massor av annonspengar på kampanjer i sociala medier, är det dit Veidekke är på väg i sin kommunikation?

– Nej, det tror jag inte. Jag tycker fortfarande att när ett företag består av 8 500 medarbetare är klyschan sann, man måste bygga varumärket inifrån och ut. Snygga produktioner i all ära med det utentiska blir allt viktigare, annars känns det bara som att man sminkar grisen eller lägger ett lager glasyr på kakan.

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Veidekke

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.