Expertsvar Entreprenadekonomi
Rätt till betalning trots mindre justering
Publicerad: 3 november 2017, 05:00
Vi har utfört en köksrenovering åt en konsument. Efter att arbetet har utförts har vi ställt ut en faktura. Konsumenten vägrar emellertid att betala och hänvisar till att vi skulle ha monterat två köksluckor åt fel håll. Vi har sagt att vi ska fixa det men att det kan ta ett tag eftersom det är viss leveranstid på luckorna (vi har gjort hål för handtagen och behöver därför nya luckor). Kan verkligen konsumenten innehålla hela beloppet under tiden? Arbetet skulle ske på fast pris, men därutöver har vi inte avtalat om några särskilda villkor.
Svar: Eftersom ni inte har avtalat om något särskilt vad gäller konsumentens rätt att hålla inne betalningen vid fel så gäller 19 § konsumenttjänstlagen. Enligt lagrummet får en konsument innehålla
Fortsätt läsa –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, vår omvärldsbevakning och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.