Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Expertsvar Entreprenadekonomi

Rätt till betalning trots mindre justering

Publicerad: 3 november 2017, 05:00

Vi har utfört en köksrenovering åt en konsument. Efter att arbetet har utförts har vi ställt ut en faktura. Konsumenten vägrar emellertid att betala och hänvisar till att vi skulle ha monterat två köksluckor åt fel håll. Vi har sagt att vi ska fixa det men att det kan ta ett tag eftersom det är viss leveranstid på luckorna (vi har gjort hål för handtagen och behöver därför nya luckor). Kan verkligen konsumenten innehålla hela beloppet under tiden? Arbetet skulle ske på fast pris, men därutöver har vi inte avtalat om några särskilda villkor.


Svar: Eftersom ni inte har avtalat om något särskilt vad gäller konsumentens rätt att hålla inne betalningen vid fel så gäller 19 § konsumenttjänstlagen. Enligt lagrummet får en konsument innehålla

Fortsätt läsa –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Byggindustrin Insikt - affärsnytta & fördjupning i din inkorg varje vecka
Vårt exklusiva magasin

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, vår omvärldsbevakning och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.