Expertsvar Etik
Hårfin gräns mellan kundvård och muta
Publicerad: 15 juni 2020, 18:57
Hej Urban! Vi är ett mellanstort anläggningsföretag som har en stor variation av uppdrag. Alltifrån att vara med som UE på de riktigt stora väg- och tunnelprojekten i trakten eller hålla i olika vägprojekt i kommunen till att asfaltera en villauppfart. Då och då hamnar vi i diskussioner med olika beställare kring så kallad kundvård.
Många gånger är det ganska självklart vad som är rätt att göra eller inte. Att bjudas på en lunch efter ett möte känns okej, liksom det är självklart att skämta bort propåer om teater- eller fotbollsresor. Men många gånger hamnar man i ett gränsland; vad går bra att gå med på att göra och när måste man absolut säga nej. Finns det något som är mer lättillgängligt än lagboken att läsa kring detta som stöd och hjälp? /Ignaz
Ämnen i artikeln:
Etiska rådetSvar: Hej Ignaz, tack för din fråga. Du är inte ensam om den typen av funderingar som du nämner. Många gånger kan det upplevas som jobbigt att ta ställning och
Fortsätt läsa –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, vår omvärldsbevakning och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.