Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Expertsvar Företagande

Lättare få skadestånd vid bedrägeri efter ny HD-dom

Publicerad: 23 september 2022, 10:27

Lättare få skadestånd vid bedrägeri efter ny HD-dom.

Foto: Mattias de Frumerie

Hej Linnea! Jag läser ofta om bedrägerier som drabbar företag. Hur kan man bäst skydda sig mot ekonomiska bedrägerier? Och kan man få tillbaka pengar som man har blivit lurad på? /Clas


Ämnen i artikeln:

HD

Hej Clas! Bedrägerifall där kriminella tömmer bankkonton genom att lura till sig koder till Bank-id, har nu fått en vägledande dom. I slutet av juni gav Högsta domstolen (HD) en man i Uppsala rätt mot Länsförsäkringar som vägrat att gå med på mannens krav. Banken åläggs nu att i princip återställa kontot: Av de 397 000 kronor som bedragarna kom över, ska Länsförsäkringar ersätta mannen med 385 000 kronor plus rättegångskostnader. I samband med domen pratade jag med Nils Svantemark, advokat och delägare på advokatbyrån Defens, som då kallade domen ”väldigt positiv” för dem som drabbas av liknande bedrägerier. 

Rent juridiskt är domen nämligen ganska tydlig i hur HD ser på skillnaden mellan att vara grovt oaktsam och klandervärd. För att du som kund inte ska bli ersatt av banken krävs att du gör dig skyldig till båda. Annars ligger det stora ansvaret hos bankerna. 

Vanligen har bedrägerioffer lite att hämta från brottsmålsprocessen i de fall skadestånd döms ut. Bedragare har ofta ett kontosystem, där stulna pengar förs vidare och snabbt omvandlas till bitcoin. Sedan är de borta. En fordran på yrkeskriminella utan tillgångar är alltså ganska värdelös.

Man ska även komma ihåg att målsägande i bedrägerimål inte heller får någon kränkningsersättning som du skulle fått om du till exempel utsatts för misshandel. På det sättet är det positivt att man nu får sina förlorade tillgångar täckta. Med domen i Högsta domstolen landar som sagt ett större betalningsansvar på bankerna som har i uppgift att skydda sina kunders konton.

Bakgrunden till att Högsta domstolen gått på den drabbade mannens linje är att många bedrägeribrott är snillrikt utförda och riktar in sig på äldre. Den här typen av bedrägerier är avancerade, det är näst intill professionella som genomför dem. De ringer från manipulerade telefonnummer, förser sig med personnummer och kan svara på kontrollfrågor. Det är med andra ord inte konstigt att så pass många blir lurade.

Frågan är nu om bankerna självmant kommer att ersätta sina kunder som drabbats av bedrägerier. Det återstår att se hur bankkollektivet agerar efter domen. I det här fallet rörde det sig om en privatperson som ställt kritiska frågor under tidspress. Domstolen ansåg att han varit grovt oaktsam men inte särskilt klandervärd. Troligen kommer bankerna att göra en egen bedömning i varje enskilt fall. Om den bank man har inte vill ersätta pengarna som försvunnit kan det vara klokt att vända sig till en advokatbyrå, med tanke på utfallet i HD-domen.

Ytterligare en punkt för framtiden att utvisa är om bankerna kommer att göra skillnad på i vilken juridisk kapacitet man blivit lurad, privat eller som företrädare för ett aktiebolag. En domstol skulle kunna resonera att en företagare är mer van vid att hantera pengar och därför bör ha mer koll på hur banksystemet fungerar.

/Linnea Bolter, expert på företagande på Dagens industri

 

Ämnen i artikeln:

HD

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.