Expertsvar Marknadsföring
Humor i marknadsföringen - funkar det?
Publicerad: 23 september 2022, 10:31
Humor i marknadsföringen - funkar det?
Foto: Mattias de Frumerie
Fråga: Hej! Jag tycker mig se mer av mer humor i marknadsföringen just nu, men varför sker det just nu och funkar det verkligen? /Klara
Hej Klara! Efter ett 2010-tal som präglades av allvarstyngda reklamkampanjer, budskap om världsförbättring och svulstig tonalitet märkte vi att pendeln började svänga under pandemin. Vid sidan av Ica-såpan ser vi i dag många av Sveriges största annonsörer, i olika kategorier, som satsar på humordrivna och lekfulla kommunikationskoncept. Tre, Bauhaus, Lidl, Klarna och Oatly är bara några exempel. Invasionen i Ukraina och en förmodad dystrare ekonomisk tid är två teman som dominerar nyhetsflödet. Behöver vi verkligen mer allvar i reklampauserna i den kontexten? Jag tror kanske inte det. Flera studier har också visat att det högtravande tilltalet har sämre effekt jämfört med några år sedan. Reklamen har länge varit förnuftig och sansade och rationella argument om pris och produkt ska så klart finnas där, men är hygienfaktorer. Emotionell kommunikation har flera gånger i historien fungerat för att bygga ett varumärkets position. Men humor fungerar bara om det:
• Samspelar eller vill säga något om dina produkter eller ditt erbjudande.
• Humorn kan bidra till en förflyttning av hur målgruppen uppfattar varumärket.
• Det särskiljer sig från hur dina konkurrenter kommunicerar.
Det finns ett sug efter att bjuda på humor i olika delar av upplevelsen av ditt varumärke. Inte minst i den breda kommunikationen som tv och utomhusreklam. Det finns en uppenbar förutsägbarhet i merparten av den reklam vi ser i dag, men kreativ reklam ska överraska. Men upplevelsen ska också bidra med något som ger ditt företag en särprägel. Att koppla på humorn förutsätter att du vet vem din kund är och vad hen vill ha.
/Andreas Rågsjö Thorell och Thomas Nilsson, experter på marknadsföring på Resumé