Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Expertsvar Marknadsföring

Uthållighet stort plus i marknadsföring

Publicerad: 23 mars 2021, 15:04

Fråga: Hej! Ica-såpan har ju fått enormt stort genomslag nu när Ica-Stig byts ut. Varför har den funkat i alla år och vad kan man som varumärke lära sig av dess uthållighet?/ Björn


Svar: Hej Björn! Det stämmer att Ica-såpan har pågått länge, i år fyller den 20 år. Det fina med Ica-såpan är ju att den är en blandning av utbudsreklam och varumärkesbyggande marknadsföring och den föddes i en tid då såpoperor nästan var det enda folk tittade på, i tablå-tv. Sedan dess har Ica bytt marknadschef en mängd gånger och våra medievanor ser i dag radikalt annorlunda ut. Hemligheterna bakom framgången är: 

a) Uthålligheten i sig. Tittarna känner igen sig även utan att logotypen nödvändigtvis exponeras.

b) Variationen. En ny film görs varje vecka, men grundbulten – alltså butiken, är densamma. 

c) Figurerna – man lär känna karaktärerna. 

d) Samtidskommenterandet. Vid jul är det också jul i Ica-såpans butik, när Rosa Bandet är aktuellt visas det i såpan etcetera. 

e) Reklamsåpan delfinansieras av producenterna. Det innebär att Ica inte behöver ta hela kostnaden. Alla dessa ingredienser går ju att kopiera och tåls att tänka på, oavsett om man är ett företag som verkar inom dagligvaruhandeln eller byggindustrin.

/Yasmine Winberg och Amanda Törner, experter på tidningen Resumé

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.