Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jämställdhet

“Jämställdhet är inte en kvinnofråga”

Publicerad: 9 Mars 2020, 05:11

År 2030 ska 25 procent av alla nyanställda i byggbranschen vara kvinnor. Målet är satt av regeringen. På branschorganisationen Byggföretagen jobbar man aktivt för att detta ska bli verklighet.


– Den här frågan är aktuell året om, inte bara på internationella kvinnodagen. Detta måste man tänka på vid rekrytering till utbildningar och till alla roller i bolagen, säger Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning vid Byggföretagen.

Det finns en rad framgångsrika exempel som har ökat rekryteringen av kvinnor till byggsektorn, bland annat särskilda lärlingsprogram riktade till kvinnor.

– Det ger resultat, JM, Skanska och Ikano Bostad har genomfört sådana med stor framgång och antalet sökande ökar varje år, så det finns ett jättestort intresse bland kvinnor för vår bransch, men de måste ges rätt förutsättningar för att komma in, säger Elin Kebert.

Samhället måste ta ansvar

Hon skulle dock önska att ansvaret för initiativ liknande dessa inte bara ska ligga på företagen.

– Det finns många mindre företag som också är intresserade av att rekrytera kvinnor, men som inte har resurserna att exempelvis starta ett eget lärlingsprogram. Jag tycker att Yrkesvux borde jobba för en bredare rekrytering till våra yrken. Vi vill att det ska vara möjligt att karriärväxla även när man har varit i yrkeslivet ett tag – vi måste öppna dörren för kvinnor som vill in i vår bransch, säger Elin Kebert.

Tillsammans med Myndigheten för yrkeshögskolan  och yrkeshögskolorna försöker Byggföretagen öka kännedomen om byggbranschen på olika sätt.

Med gott resultat enligt Elin Kebert.

– Vi ser att fler kvinnor - men även män - söker utbildningarna. Men även att utbildningarna leder till jobb   – av de kvinnor som började utbildningen 2017 och tog examen 2019 har 98 procent fått jobb, säger Elin Kebert.

Företagen måste vara aktiva

För att regeringsmålet om att 25 procent av alla nyanställda i byggsektorn ska vara kvinnor år 2030 måste branschens företag vara proaktiva anser Elin Kebert.

– Man måste själv söka upp och locka de kompetenser man behöver. Det är många andra branscher som söker samma kompetenser, bland annat inom hållbarhet och digitalisering, så det gäller för byggföretagen att vara attraktiva arbetsgivare, säger Elin Kebert.

En väg till att bli det är att bestämma sig för att jämställdhet är en fråga som man måste jobba med på riktigt.

– På samma sätt som man har en affärsstrategi måste man ha en jämställdhets- och rekryteringsstrategi. Det handlar på många sätt om att göra arbetsmiljön bättre, att ha tydliga tjänstebeskrivningar, goda karriärmöjligheter inom företaget och möjligheter att kombinera föräldraskap med jobb. Är man en bra arbetsgivare för kvinnor är man det också för män, säger Elin Kebert.

Genium vilja att förändra branschen

Att jämställdhetsfrågan har hamnat i fokus de senaste åren har flera orsaker. Metoo, lönekartläggningar, diskussioner om machostrukturer är några.

– Jag upplever att det har skett en stor förändring. Från att vi tidigare bara pratade om jämställdhet har vi gått till att faktiskt göra något. Det finns en genuin vilja att förändra branschen. Byggbranschen har också en fördel på det sättet att det finns så många olika roller, även chefsroller som till exempel arbetsledare, där även unga och de som är nya i branschen, kan våga testa en chefsroll där man tar stort ansvar, men inte hela ansvaret, säger Elin Kebert.

Och som hon säger:

– Nu är det faktiskt ganska många kvinnor i ledande positioner i vår bransch. De är förebilder för kommande generationer. Jämställdhet är inte en kvinnofråga utan en affärsfråga, säger Elin Kebert.

Relaterade artiklar

En jämn könsfördelning spelar roll – så gör storbolagen

Nomi Melin Lundgren

Redaktionssekreterare

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.