Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

Så får du ut det mesta av mässvimlet

Publicerad: 5 April 2016, 04:53

Daniel Wilded från Martinsons delar med sig av sina bästa tips inför Nordbygg.

Foto: Privat

Hur når man ut som utställare på en mässa som Nordbygg? Och hur får man ut mest som besökare? Kan man till och med dra nytta av ett mässbesök för den egna karriären? Daniel Wilded från Martinsons ger några råd.


Ämnen i artikeln:

Nordbygg 2017Martinsons

Träförädlingsföretaget Martinsons från Bygdsiljum i Västerbotten har varit på plats på Nordbygg förr. Genom åren har de slipat på vad som går hem hos besökarna och företagets produktansvarige Daniel Wilded delar med sig av hur de lagt upp arbetet i år.

– För det första har vi skapat en monter som talar till alla sinnen. Här ska man kunna ta på materialet och känna lukten av trä. Därför är väggar, golv och tak byggda i korslimmat trä, som är den produkt som vi vill fokusera på i år, säger han.

Internt har Martinsons haft en grundlig genomgång med alla som ska vara på plats i montern om målet med varför de är där. Mellan sex och sju säljare kommer att vara på plats konstant. Viktiga delmål är att bygga varumärket, samla in kontaktuppgifter och sprida information om produkterna. Några särskilda lockbeten för att få in folk i montern har man inte lagt sig till med. Daniel Wilder litar på att de som på allvar är intresserade av att bygga i trä inte ska tveka att stanna upp.

– I år är det alkoholförbud på Nordbygg, något som vi har önskat sedan tidigare. Förr om åren har en del utställare bjudit på alkohol för att locka besökare. Från vår synvinkel har det känts som ett konstigt fokus och ganska trist när en del besökare haft som första fråga om vi bjuder på öl. Vi satsar mycket på att vara med på mässan och vill hellre ha seriösa kontakter.

Hur mycket ger det er att vara med på Nordbygg?

– Det är extremt svårt att sätta ett mätvärde. Det handlar mest om ett långsiktigt varumärkesbyggande, säger Daniel Wilded.

Att som besökare få ut något av en stor mässa och all den samlade kunskap som finns att hämta är inte alltid helt lätt. Daniel Wildeds bästa råd är man avsätter mycket tid, gärna två dagar, för att inte behöva rusa igenom allt.

– Våga fråga, inleda samtal och skapa relationer. Informationen du hittar i broschyrmaterialet kan du lika gärna läsa på webben när du kommit hem.

En mässa kan också bli vägen till ett nytt steg i karriären.

– Om du sneglat på ett företag sedan tidigare kan mässan en perfekt möjlighet att lära känna en blivande arbetsgivare bättre. Särskilt studerande brukar ta chansen att fråga om de kan mejla in sitt CV, om vi har något traineeprogram och liknande, säger Daniel Wilded.

Daniel Wilded tipsar

Så lyckas du som utställare:

■ Se till att alla som jobbar i montern förstår syftet med varför ni är där och vilka delmål ni önskar uppnå.
■ Fånga upp så många intressanta samtal som möjligt med besökarna.
■ Samla in visitkort och ha papper och penna till hands.
■ Glöm inte att följa upp alla kontakter när du har kommit hem.

Så lyckas du som besökare:

■ Våga fråga!
■ Ta till ordentligt med tid för mässan är offantligt stor. Spring inte igenom alltihop utan försök välja ut och fördjupa dig.
■ Plocka broschyrmaterial, men tänk också på att allt detta kan du hitta på företagens hemsidor. Bäst är istället att samtala, skapa relationer och träffa samarbetspartners.

Så kan ett mässbesök gynna din karriär:

■ Tag kontakt, ställ frågor om rekryteringsbehov, om man kan mejla in sitt CV, om traineeprogram etcetera.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Nordbygg 2017Martinsons

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.