Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kompetensförsörjning

Akademiska Hus får ny organisation

Publicerad: 27 Januari 2017, 06:21

Hayar Gohary, tidigare affärsområdeschef för Albano i Stockholm, berättar att Akademiska Hus förändrar sin organisation för att bland annat bättre utnyttja personalens kompetens.

Foto: Martina Strand Nyhlin

Sedan årsskiftet har Akademiska hus en ny organisation. De går från sex separata regioner till en processorienterad organisation. ”På det här sättet kan vi bättre möta våra framtida utmaningar och ta tillvara den samlade kompetensen i företaget bättre”, säger Hayar Gohary, tidigare affärsområdeschef för Albano i Stockholm.


Akademiska hus förvaltar ungefär 60 procent av Sveriges universitet och högskole-byggnader och de märker av att många lärosäten nu satsar mycket. Det förtätas en hel del inom befintliga universitets- och högskoleområden, och flera lärosäten skapar campusområden som ska vara levande både dag och natt.

– Vi har en ny volym under lång tid som vi hela tiden tror ska vara en puckel, men den håller i sig, säger Hayar Gohary.

Hayar Gohary har med sin bakgrund som kommunikationsforskare många tankar om hur viktig den starka beställarrollen är för ett byggprojekt, en tanke som delas av flera i företaget och har genomsyrat flera av företagets projekt. Men alla projekt har inte fungerat lika bra och målet med den nya projektorganisationen är att få en jämnare kvalitet över hela landet. Regionindelningen försvinner och Hayar Gohary blir projektdirektör direkt under vd för en helt ny organisation där man ska tänka utifrån process. Organisationen består nu av en förvaltningsenhet, en projektenhet och tre geografiskt indelade enheter för campus- och affärsutveckling.

– Vår utmaning är nu att hela tiden bli mer effektiva i att komma med framgångsrika, kostnadseffektiva lösningar, säger Hayar Gohary.

Som långsiktig fastighetsförvaltare har Akademiska Hus stort intresse av att skapa mervärde i sina byggprojekt. Vid nya byggprojekt tävlar de ofta mot andra byggherrar och kan inte räkna med att vinna. Och det finns ett visst ökat intresse från andra aktörer att komma in och bygga i universitetsvärlden.

– Våra kunder är inte engångskunder, vi måste vara den part som bygger våra lokaler så kostnadseffektivt som möjligt. Vi måste förvalta våra kunders pengar effektivt och se till att projektet blir hållbart över tid, säger Hayar Gohary.

Det här görs bäst genom att man kommer in tidigt i projekten, menar han.

– Om vi sitter och är ordermottagare och kunden är ordergivare, då har vi inte ett samlat grepp kring hur vi kan tillföra värden. För att vi ska lyckas och för att universiteten ska vara konkurrenskraftiga måste våra projektledare förstå att vi bygger lokaler för lärare, forskare, studenter och att detta kräver särskild expertis.

Produktutveckling är en viktig del i den nya organisationen. Det handlar om att skapa byggnader som är kostnadseffektiva men ändå har alla funktioner som behövs.

– Ska vi ha samma gestaltningskvalitet i ett utrymmestrapphus som i ett trapphus där vi befinner oss dagligen? Hur dyra material ska vi ha i en byggnad där vi har en ombyggnadscykel på fem år? Hur mycket får projektet kosta egentligen? Vi måste komma in tidigt i processen med sådana frågor och ett utmanande arbetssätt gentemot kunden och interna krav, säger Hayar Gohary.

Den nya organisationen leds av en projektorganisation på 50 personer som sitter utspritt i landet. Omorganisationen kommer att innebära en viss rörlighet hos medarbetarna. En del kommer att sluta, tror Hayar Gohary, men det kommer också att ge möjlighet till nyrekryteringar. Övergångsfasen kommer man ta sig igenom med mentorskap och utvecklingsgrupper internt.

– Jag tror att den förändring som görs nu kommer att vara välgörande för organisationen. Vi kommer att få en mer transparent organisation och beslut som fattas kommer att gå en väg i stället för sex vägar. Jag är enormt förväntansfull och det känns fantastiskt bra, säger Hayar Gohary.

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.