Kompetensförsörjning
Kostnader för loggbok utreds
Publicerad: 14 februari 2017, 06:35
Sebastian Johansson, marknadsanalytiker på Boverket. Foto: Boverket
Arbetet med förslaget om en obligatorisk loggbok för att dokumentera vilka material som byggs in vid nyproduktion går vidare. Efter den första remissrundan ligger det nu på Boverket att komplettera förslaget fram till den 30 april.
Ämnen i artikeln:
kompetens– Just nu arbetar vi med en konsekvensberedning och kostnadsanalys. Det vill säga vi tittar på hur mycket det skulle kunna kosta att föra loggbok och om vi kan räkna på vinsterna, berättar Sebastian Johansson, marknadsanalytiker på Boverket.
Användningen av loggbok ska öka spårbarheten av använda produkter, material och farliga ämnen. Även om det innebär en ökad kostnad att administrera loggboken finns också möjligheten att spara pengar tack vare den, förklarar Sebastian Johansson.
– Loggboken kan underlätta förvaltningen av en fastighet och skulle den behöva saneras eller rivas finns en möjlighet att sänka kostnaderna i och med att man lättare vet var i byggnaden alla ämnen finns, säger Sebastian Johansson.
I den första remissrundan framkom kritik. Bland annat organisationen Fastighetsägarna anser att loggbok är bra men att lagreglering om loggbok är ett allt för kraftfullt verktyg. Även Byggmaterialindustrierna är negativa. De anser att det redan finns fungerande system för loggbok på marknaden och att ett nytt tvingande system skulle leda till ökade kostnader.