Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kompetensförsörjning

NCC vill bredda rekryteringsbasen med ny kampanj

Publicerad: 2 Maj 2017, 14:29

NCC lanserar nu en kampanj med bilder skapade av fotokonstnären Erik Johansson. Målet är att vidga kompetensen genom att locka personer med andra bakgrunder än den klassiska ingenjörsbakgrunden.


Erik Johansson är fotograf och retuscherare och har under många år ställt ut sina spektakulära och surrealistiska bilder runt om i världen. Han arbetar mycket med att avbilda idéer snarare än en exakt verklighet.

Kampanjen för NCC består av sex bilder och kommer att synas i digitala annonser samt på storbildstavlor i Malmö, Lund, Helsingborg och Stockholm under maj månad. Kampanjen är framtagen i samarbete med reklambyrån Garbergs.

My Kiiman-Håll är ansvarig för Employer Branding på NCC. Hon berättar att målet är att attrahera människor med olika bakgrund, både när det gäller kompetens och mångfald, till en generellt traditionell bransch.

– Historiskt sett har vi varit väldigt ingenjörstunga och det är fortfarande där vi har vår grund framöver. Men i och med digitaliseringen och att vi idag jobbar alltmer i tidiga skeden av projekten kommer vi att behöva fler specialister, bland annat inom teknik och hållbarhet.

I och med att NCC förflyttar sig i värdekedjan och rör sig närmre slutkonsumenten krävs också nya typer av kompetenser, tränade att förstå kundens behov.

– Vi kommer att behöva leta kompetens inom nya områden, såsom beteendevetare och samhällsvetare, i framtiden

Se en film om Erik Johanssons arbete med bilderna här

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.